tisdag 6 maj 2008

Vad blir det för middag idag?

Jag har tidigare ondgjort mig över Livsmedelsverkets kostråd (här och fortsättningen här) och idag fick jag minsann vatten på min kvarn! Läs här.

Såhär ser veckans matsedel ut hemma hos oss:
Måndag: Biff med cashewnötter.
Tisdag: Hällefilé med ingefära.
Onsdag: Pasta med vitlök, avokado och nötter.
Torsdag: Grillade Hamburgare i grovbröd.
Fredag: Kyckling med rostad vitlök och palsternackor.

För oss gäller det att använda så mycket naturliga produkter som möjligt, men ibland är det svårt att hitta. En kyckling är inte alltid bara en kyckling, utan ofta upp till 20% vatten! I Hio-sin sås finns det ibland vetemjöl och ibland inte. Det gäller att läsa nog på alla innehållsförteckningar.
Ikväll utlovas en uppdatering i form av en jättefin bild som Joacim tagit på mina nyskördade sparrisar, DET är kvalité!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
uppdatering:

Här är bilden! Nyskördad sparris i sjudande vatten.

Så kan jag meddela att rätterna i vår veckomatlista är hämtade från gamla Buffé recept (utom hamburgare, som bara innehåller pressat nötkött).

Jag har en pärm med inplastade recept som jag sparat ihop genom att, efter att ha lagrat en tillräckligt stor hög med recepttidningar bläddrar jag snabbt igenom dem och river ut sidorna som ser intressanta ut, resten kastas omgående! I slutet av pärmen sparar jag gamla veckomatlistor för "torrperioder" (med kommentarer om vad som var gott och vilka rätter som gick hem hos barnen), fast det är överkurs och bara för att skapa en illusion av att man är strukturerad och ordningsam.

2 kommentarer:

  1. Nää, nu blir jag seriöst avundsjuk! Jag vill också ha en sådan veckomatsedel! (Helst ska ju maten vara tillagad av ngn annan än mig också). Underbart ...

    Uhh, sån där kyckling full av vatten har jag träffat på ett par ggr. Läskigt.

    Själv har jag nyss slafsat vattenmelon. Fick stå över diskhon ... :D

    SvaraRadera
  2. Jag älskar sparris! Gott om det är lite motstånd i den, men jag äter gärna mosig från burk också. ;)

    Hoppas att febern försvunnit nu!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.