Tåg måste väl vara världens enklaste tema! Alla har ju någon relation till tåg! Eller? För några år sedan lärde jag mig att alla inte har det! Då kom två utbytesstudenter från Kanada till oss och ingen av dom två hade någonsin åkt tåg innan! Premiärturen gjordes på tunnelbanans röda linje från Liljeholmen till Gamla stan och tjejerna verkade hur vana som helst vid tågresande att jag inte kunde urskilja någon speciell reaktion på fenomenet. Det var nog helt enkelt en större grej för mej, medan dom var i Sverige för första gången och upplevde allt lika intressant!
Hur som helst har tågresandet en större betydelse för oss här i Sverige som har SJ! En statlig järnväg angår ju alla på ett annat sätt, än om man bor i ett land med privata spår eller inga spår alls, såklart.
Men varför detta stora engagemang i Sverige just?
Här kommer lite historiska fakta om SJ, klippt från sj.se:
Nedan följer viktiga milstolpar i SJs historia:
1856
Statens Järnvägar, SJ, bildas
1871
Stockholms Central invigs
1894
Sverige får sin första restaurangvagn. Det är resenärerna på sträckan Uppsala - Gävle som får pröva nyheten först.
1939
Riksdagen fattar beslut om att alla enskilda järnvägar ska övertas av staten. Frivilliga överenskommelser görs med de olika bolagen.
1988
Statens Järnvägar delas upp i Banverket och affärsverket Statens Järnvägar, SJ. Samma år inleds miljöarbetet och den första miljöpolicyn antas.
1990
Premiär för snabbtåget X 2000.
...
Ser ni något konstigt? OK, jag har klippt bort allt (o)intressant efter 1990, men inte det. Vad hände mellan 1939 och 1988? Jo, i och med förstatligandet genomgick SJ en stor expansionsfas och 1950 var SJ Sveriges största arbetsgivare med 50000 anställda! Då ingick alla spår i den stora statliga koncernen. Förvisso var stordrift billigare än alla små enskilda banor, men alla sträckor var inte lika lönsamma och SJ började lägga ner.
1963 beslutade riksdagen att "varje trafikslag måste bära sig självt ekonomiskt". Hoppsan! Ungefär hälften av all räls försvann och SJ blev Sveriges största bussbolag på kuppen! På sträckan mellan Stockholm och Malmö minskade antalet stationer från 90 till 20 på tjugo år!
Och alla hurrade? Knappast! Jag tror att SJ lade grunden till sitt dåliga rykte mellan 1939 och 1988!
1971 sjöng Stefan Demert:
//
Boka platsbiljett och res, medan möjligeten ges.
Med vår järnväg vart du vill. Snart finns den inte till.
Tag en tripp med 2:a klass - gratis vatten, bruna dass.
Om du kommer fram i tid, så fröjda dig därvid.
SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut
Vad ska du med flyg och bil? Tåget för dig många mil
dyrare för varje år men tänk på vad du får
Unna dig en kafferast. Det finns smörgåsar i plast.
Dom har rest i många mil, men ligger ändå kvar.
SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut
Snart går hela linjen tom. Banvallsgruset går i blom.
Sista loket hostar till och stannar och står still.
SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut
//
Man kan förstå att järnvägen engagerar!
På Uppsala stadsteater är det premiär för "Hela folkets järnväg" den 14:e februari:
//
Hela folkets järnväg är en svidande elak satir om världens mest avreglerade järnväg. Gav den fria konkurrensen oss verkligen mer järnväg för pengarna? Vi möter en twittrande infrastrukturminister som ser Sverige som ett föredöme för hela Europa, samtidigt som hon själv inte är direkt ansvarig för någonting överhuvudtaget. Till sin hjälp har hon Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. En man som får total panik av den svenska vintern. Och som är beredd att fiffla med vad som helst för att Sverige ska hamna i topp vad gäller tågens punktlighet. Personer och händelser i pjäsen är – dessvärre – inspirerade av den bistra verkligheten.
//