lördag 1 februari 2014

Lördagstema: Tåg

Tåg måste väl vara världens enklaste tema! Alla har ju någon relation till tåg! Eller? För några år sedan lärde jag mig att alla inte har det! Då kom två utbytesstudenter från Kanada till oss och ingen av dom två hade någonsin åkt tåg innan! Premiärturen gjordes på tunnelbanans röda linje från Liljeholmen till Gamla stan och tjejerna verkade hur vana som helst vid tågresande att jag inte kunde urskilja någon speciell reaktion på fenomenet. Det var nog helt enkelt en större grej för mej, medan dom var i Sverige för första gången och upplevde allt lika intressant!

Hur som helst har tågresandet en större betydelse för oss här i Sverige som har SJ! En statlig järnväg angår ju alla på ett annat sätt, än om man bor i ett land med privata spår eller inga spår alls, såklart.
Men varför detta stora engagemang i Sverige just?
Här kommer lite historiska fakta om SJ, klippt från sj.se:

Nedan följer viktiga milstolpar i SJs historia: 

1856 

Statens Järnvägar, SJ, bildas

1871 

Stockholms Central invigs

1894

Sverige får sin första restaurangvagn. Det är resenärerna på sträckan Uppsala - Gävle som får pröva nyheten först.

1939 

Riksdagen fattar beslut om att alla enskilda järnvägar ska övertas av staten. Frivilliga överenskommelser görs med de olika bolagen.

1988

Statens Järnvägar delas upp i Banverket och affärsverket Statens Järnvägar, SJ. Samma år inleds miljöarbetet och den första miljöpolicyn antas.

1990

Premiär för snabbtåget X 2000.
...

Ser ni något konstigt? OK, jag har klippt bort allt (o)intressant efter 1990, men inte det. Vad hände mellan 1939 och 1988? Jo, i och med förstatligandet genomgick SJ en stor expansionsfas och 1950 var SJ Sveriges största arbetsgivare med 50000 anställda! Då ingick alla spår i den stora statliga koncernen. Förvisso var stordrift billigare än alla små enskilda banor, men alla sträckor var inte lika lönsamma och SJ började lägga ner. 

1963 beslutade riksdagen att "varje trafikslag måste bära sig självt ekonomiskt". Hoppsan! Ungefär hälften av all räls försvann och SJ blev Sveriges största bussbolag på kuppen! På sträckan mellan Stockholm och Malmö minskade antalet stationer från 90 till 20 på tjugo år!

Och alla hurrade? Knappast! Jag tror att SJ lade grunden till sitt dåliga rykte mellan 1939 och 1988! 

1971 sjöng Stefan Demert:
//
Boka platsbiljett och res, medan möjligeten ges.
Med vår järnväg vart du vill. Snart finns den inte till.

Tag en tripp med 2:a klass - gratis vatten, bruna dass.
Om du kommer fram i tid, så fröjda dig därvid. 

SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut

Vad ska du med flyg och bil? Tåget för dig många mil
dyrare för varje år men tänk på vad du får
Unna dig en kafferast. Det finns smörgåsar i plast.
Dom har rest i många mil, men ligger ändå kvar.

SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut

Snart går hela linjen tom. Banvallsgruset går i blom.
Sista loket hostar till och stannar och står still. 

SJ, SJ gamle vän. Festligt att du lever än
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut
Men du ser rätt krasslig ut, snart hörs ditt sista tut
//

Man kan förstå att järnvägen engagerar! 
På Uppsala stadsteater är det premiär för "Hela folkets järnväg" den 14:e februari:
//

Hela folkets järnväg är en svidande elak satir om världens mest avreglerade järnväg. Gav den fria konkurrensen oss verkligen mer järnväg för pengarna? Vi möter en twittrande infrastrukturminister som ser Sverige som ett föredöme för hela Europa, samtidigt som hon själv inte är direkt ansvarig för någonting överhuvudtaget. Till sin hjälp har hon Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. En man som får total panik av den svenska vintern. Och som är beredd att fiffla med vad som helst för att Sverige ska hamna i topp vad gäller tågens punktlighet. Personer och händelser i pjäsen är – dessvärre – inspirerade av den bistra verkligheten.
//

9 kommentarer:

  1. Vilken bra och lärorik genomgång! Just det där med punktlighetsfifflet har jag råkar ut för flera gånger. Om tåget kommer för sent noteras det i "för-sent-statistiken". Men om man riskerar att det blir försenat kan man ställa in det i stället, för då – simsalabim – finns inte förseningen längre! Och så får folk knö in sig bäst det går på senare tåg. Resenärerna blir visserligen kraftigt försenade, men inte tåget, för det försvann ut statistiken! Grrrr....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte undra på att tåget är en ständig snackis! Jag har faktiskt haft tur med pendeltågen under det halvår jag nu pendlat varje dag. Bara någon enstaka gång har det varit inställda avgångar, men oftast på grund av planerade avbrott i samband med underhåll.

      Radera
  2. Jag reste med en ung jobbarkompis en gång, det var premiär på tåg för henne och hon undrade storögd om man verkligen fick gå omkring i gången. Så vi fick ju lov att traska omkring och göra studiebesök på både toa och i restaurangvagnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Våra studenter visade inget av den nyfikenheten.

      Radera
  3. Om man kunnat förstatliga järnvägen en gång förut så borde man ju inse att det går en gång till! En gång hade man ju också idén att Sverige skulle vara litet "rundare" vad biljettpriserna beträffade. Nu är priserna rena lotteriet.
    Bra? Nää!

    SvaraRadera
    Svar
    1. SJ har ju behållit dom mest lönsamma sträckorna! Uppsala - Stockholm är en av kassakossorna. Man önskar ju att kollektivåkande kunde uppmuntras mer med avseende på miljövinsten. Billigare biljetter är ju ett sätt!

      Radera
  4. Jag har ju inte åkt tåg sedan 1981 så jag kan inte yttra mig i frågan. Bra genomgång du har gjort i alla fall! För mig finns bara Swebus TILL Stockholm eller t.o.m. Öland (försök att åka tåg till Borgholm!) och tunnelbana I Stockholm.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar som om busstrafiken har vunnit land! Det är billigt, punktligt och verkar nå längre än tågen. Jag har sett på SJ's hemsida att det ofta är bussförbindelser när det gäller lite avsides destinationer. Men även till storstäderna tar man sig lätt med buss!

      Radera
  5. Vid utomlandsresor är det ju extra smidigt med rälsburna transportmedel då man trots allt förhållandevis lätt kan räkna ut vart man hamnar. Vid resor i Sverige, som inte inkluderar storstäderna, blir det ju istället lätt att det blir bussen istället, så är det ju tyvärr, även om de i ”min” (svenska) region i alla fall är duktiga på att matcha tåg- och busstiderna, även om avgångarna är få. Visst förstår man att det är svårt att bara bygga ut, men visst är det synd att man inte satsat långt mer på att använda och sköta om de spår samt stationer man redan har. Här i Danmark får motsvarande DSB i övrigt också fått utstå enormt mycket kritik på senare år, trots att landet är mini i jämförelse och alla närmast bor sida om sida.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.