lördag 28 december 2013

Lördagstema: halvårskoll

För ett år sedan låg 2013 tomt som ett oskrivet blad. Uppfylldes mina förväntningar?
Nyårslöften är jag dålig på. Det blir väl mest tankar om att jag ska fånga dagen, vara aktiv, ta hand om min kropp och knopp. Ni vet underhålla maskineriet på bästa sätt.
Nu ska vi se hur andra halvan av 2013 såg ut! Underhöll jag maskineriet hela vägen?


KROPPEN:
Jodå, vi har fortsatt vår tradition att varje fredagkväll åka till Knivstas lilla simhall för lugn och stämningsfull motionssimning. Ibland bara jag och Karlsloken, men allt oftare följer några av dörrarna med. Efter simningen hämtar vi mat eller äter något förberett, som bara kan ställas fram. Det är fredagsmys på riktigt!
I november under Allt för hälsan mässan, hade jag anmält mej till ett träningskonvent som arrangerades av http://www.traningsevent.se, men på morgonen vaknade jag med huvudvärk och tyng kropp. Jag avvaktade och kom inte iväg förrän till dom sista träningspassen, men oj vad det var värt resan till Älvsjö! 
Under hösten har jag faktiskt startat en ny träningsvana. Karlsloken, som gillar spinning har lyckats locka över mej till ett spinningpass varje vecka. Varje måndagkväll åker vi till gymmet tillsammans! 


KROPPEN & KNOPPEN:
Under hela året har jag även fortsatt med Yoga minst en gång i veckan - ibland två. Ja, det har jag väl skrivit förut, men yogan har gett mig så mycket, som jag inte trodde var möjligt i form av bättre fokus, balans, styrka och uthållighet! 
Under sommaren och tidiga hösten gjorde vi två vandringar! En i svenska fjällen, tillsammans med mina bröder och deras familjer och en annan i Österrike tillsammans med mina kollegor. Jag upplever en enorm avkoppling när jag går i naturen! Visst blir kroppen trött, men det vägs upp tusenfalt av hur utvilad hjärnan blir! 
Tyvärr ser jag i min dagbok att vi inte har haft något vidare mycket naturupplevelser på agendan under senare delen av hösten. Jo förresten, jag har ju fortsatt att bada varje månad. Vi får se var detta slutar, än så länge känns det bra i alla fall. 


KNOPPEN:
Jag läser för lite böcker och klagar ständigt på det! Men två böcker har jag lyckats klämma under hösten: "Lucke och Lull" av Björn af Kleen och Alice Munroes "Brinnande Livet". Jag har ju börjat pendla och sitter två timmar på tåget varje dag, det vore väl sjutton om jag inte skulle kunna läsa lite mer! 
Något jag försöker vara noga med är att konsumera lite kultur i form av musei- eller teaterbesök. I höst har det blivit tre teaterföreställningar! Inte illa, med tanke på att döttrarna börjar bli stora och det ibland är svårt att enas om gemensamma aktiviteter. Först var det Mozartz Trollflöjten på Folkoperan. Mest för att vi just pratat om Mozart i familjen, när tillfälle och biljetter lägligt nog dök upp. Sedan såg vi Pojkarna som Uppsala Stadsteater satt upp som skolpjäs. Gry och jag hade läst boken och ville gärna se den, men alla i familjen tyckte den var riktigt bra. Så är ju historien bra också! För bara några veckor sedan var vi i Stockholm och såg Sweeney Todd med Peter Jöback och Vanna Rosenberg. Vi gillar ju Tim Burtons filmer, så det var kul att se just Sweeny Todd på teater. Jag tyckte handlingen i teaterversionen var lättare att följa. Ibland är det en riktig utmaning för hjärnan att förstå och tolka en teaterföreställning, eller så är jag bara mer allert på teater än när jag ser på film (och inte somnar). Hur som helst blir det oftare roliga diskussioner efter en teaterföreställning än en film.



Ja, det får väl sammanfatta andra halvan av 2013. Allt annat stök som har hänt under hösten med renoveringar i källaren, uteblivna brödbak, kräftskivor och partaj får lämnas därhän. Nästa år hoppas jag på fler kreativa projekt, mer uteliv och mer läsning. Så det så.

6 kommentarer:

  1. Alltså, det där är ju helt otroligt imponerande. Och nyttigt, och skönt och bra på allehanda sätt. Simmandet, yogandet, vandrandet... Det är superbra metoder att hålla kroppen i form och då blir knoppen klar och mottaglig av bara farten. Och det finns inget som slätar ut själsliga skrynklor så bra som en simtur! Jag var nere vid sjön i dag och funderade lie. Kanske, kanske, med en rejäl bastu innan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart du ska prova Karin! Med bastu efter blir du ju varm direkt!

      Radera
  2. Kan förresten meddela att min förra halvårsbokslutet, som handlade om vad jag åstadkommit i köket inte fick någon bra uppföljning det här halvåret. Jag har inte lagat mat nämnvärt mycket. Inte ens bakat särskilt mycket! (Men nu står två rejäla byttor med förberedda levaindagar och väntar i kylrummet.)

    SvaraRadera
  3. Det låter sunt och det låter klokt, realistiskt genomförbara planer.
    Vilken fantastisk utsikt från poolen!!! Där skulle jag också vilja simma.
    Och så tråkigt att du kanske inte bokar dig för BBC! Hade varit kul att setts igen.
    Gott slut på 2013 och ett gott nytt 2014 önskar jag dig!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Det hans med mycket för kropp och själ för dig under detta halvår. Härligt!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.