Karlsloken en av döttrarna och jag satt på en lunchrestaurang i Uppsala när en kvinna upptäcker att hennes väska saknas. Hon grips genast av panik och pekar på sin plats "My bag!" ropar hon "My bag i missing!" Hon rusar fram till restaurangpersonalen bakom disken, som inte verkar reagera alls. Hon söker kontakt med restauranggästerna och vi är flera som försöker hjälpa till, men hon är i ett sådant tillstånd att hon har svårt att ens lyssna. Hon försöker vid flera tillfällen få hjälp av personalen, men inget händer. "Vi befattar oss inte med det här!" säger deras tysta leenden.
Bakom disken är det "business as usual". Det är kö för att få komma in till restaurangen och personalen skrattar och skojar med varandra och ser ut att ha trevligt tillsammans. Utanför, vid våra bord, pågår ett drama med en snart hysterisk kvinna. Hon rusar fram och tillbaka genom restaurangen och stampar uppgivet med fötterna. En gäst hjälper henne att ringa till polisen och vi är flera som letar runt för att se om hennes väska kan har blivit stående någon annanstans. Och alla undrar vi varför inte någon från restaurangen kommer och hjälper henne.
Till sist går jag fram till disken och ber dem hjälpa kvinnan. Ge henne en ny lunchkupong åtminstone, så hon kan få ta hand om sig väsk-problem. Hon är uppenbart utlänning. Hon säger att hon är från Schweiz och att alla hennes saker fanns i väskan. Personalen rör sig inte ur fläcken.
Ett annat lunchsällskap har också reagerat och bett personalen hjälpa till, utan respons, men där blev det till sist en hiskelig ordväxling som slutade med att sällskapet fick tillbaka sina pengar och ångande av ilska lämnade restaurangen.
Trots larmet i restaurangen upplevde vi en kompakt men talande tystnad från personalen. Det tystnaden berättade för mej om ett totalt ointresse för sina kunder!
Mycket talande tystnad och brist på respons som säger i klartext: INTE vårt problem och då struntar vi i det. Eller: Det ingår inte i våra arbetsuppgifter... Eller...
SvaraRaderaLite ledsen blir man allt. Skulle man kunna få veta restaurangens namn, så att man kan undvika den vid framtida besök i Uppsala?
I Svavagallerian finns en italiensk restaurang (Forno Romano), den.
RaderaSå trist med sådan kallsinnighet. Personalen kunde säkert inte trolla fram väskan men de kunde ju varit lite deltagande och hjälpsamma i alla fall.
SvaraRaderaPrecis, att skylla på resursbrist medans man proppar restaurangen full med nya kunder i andra änden visar helt klart prioriteringsordningen.
RaderaDet visade ju inte bara er utan alla gäster i restaurangen restarurangens ståndpunkt. Jag är förvånad över att kön stod kvar och väntade... men så är vi också i landet lagom där ingen vågar sticka ut.... mycket trist!
SvaraRaderaJa, det är en stor restaurang. Jag är inte säker på att så många uppfattade vad som stod på - en hysterisk dam, liksom.
RaderaMen nu gjorde ni (och det andra sällskapet) precis som ni skulle och kaaaanske, kaaaanske påverkade det något annat sällskap så att det nästa gång blir lite annorlunda …
SvaraRaderaJag brukar busvissla, jag.
(Och tänk, just där, på Forno Romano, åt jag i februari i år.)
Ja, den ligger ju bra till och dom serverar glutenfri pasta om man vill, men jag tror att det är den enda pizza jag någonsin känt att jag skulle behöva mer salt på!
Radera