lördag 1 juni 2013

Lördagstema: Sommarplaner

Om det är något jag gör bra, så är det planer, men jag gör dom bara alldeles för sällan. Den bästa sommaren var semestern uppdelad på en vecka i Italien över midsommar och fyra veckor sammanhängande ledighet hemma i slutet av sommaren. Det har vi tänkt repetera - någon gång.

Terrachina
Den här sommarens planer är begränsade till midsommarafton, ett släktkalas som inleder semestern och en vandringsresa till Österrike i slutet av sommaren. Vad som händer däremellan beror nog på dagsform, väder, döttrarnas aktiviteter och tiden.

Midsommar ska vi fira med mina svärföräldrar hemma hos dom. Där är idyllen fullständig! Dom bor vid en fin liten insjö på landet med naturen runt knuten. Med tre vuxna barn är det många viljor att ta hänsyn till, men just i år var samstämmigheten klar: alla ville till Moviken.

Midsommar
Släktkalaset blir också en gemensam resa för hela familjen. Det är min moster som fyller 80 år som ska firas. Hon vet såklart inte om det, utan ska överraskas i det hem som hon om hennes syskon växte upp i. För mej är mormors hus speciellt och att träffa sina mostrar, morbror och kusiner där är häftigt. Det är sällan jag känner sådan tillhörighet som när jag är med släktingar.

Somrigt
I slutet av sommaren ska sedan jag och Karlsloken åka med några av mina kollegor på en vandringsresa till Österrike. Vi kommer bo på ett och samma ställe i en dal och därifrån göra dagsturer på märkta leder. Jag älskar att vandra och tror att vi utöver den här resan kommer att göra små vandringar här hemma under sommaren. Jag har ett antal förslag på rutter, men den som ligger närmast till hands är en tur på Omberg.

Den oplanerade sommaren kommer sannolikt att ägnas åt korta utflykter, hemmaprojekt och hängmattan. Eller, det sista där låter jag egentligen andra i familjen hålla på med. Jag är en rastlös natur och drar snart igång nya projekt, men med åren har jag lärt mig att alla inte uppskattar det, så jag respekterar tidsfördriv och vila i hängmattan och förstår att det också måste göras!

Mygg är också sommar!


5 kommentarer:

  1. Vandringsresa i Österrike låter trevligt. "Förr i världen" vandrade vi i svenska fjällen om somrarna men sen fick jag blodad tand på att rida i norsk-svenska gränsfjällen för ca 20 år sedan. Och på den vägen är det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rida verkar perfekt!, när min bror och jag stannade över vid Helags kom ett sällskap till häst. Min äldsta dotter och jag har pratat om att göra det, men jag har inte hittat någon tur till rätt pris än.

      Radera
  2. Respekt! Planering är inte min starka sida, eller man kan snarare uttrycka det som att jag avstår från planering eftersom verkligheten ofta har en massa överraskningar i beredskap. Det är bara att hänga med så gott det går. Men då blir det å andra sidan inga vandringsresor till Österrike... Låter härligt!

    SvaraRadera
  3. Planer med luft! Om familjen inte har en plan alls stannar allt av tröghetsmomentet, men flexibilitet i planen är ett måste.
    Det är den där kollen på öppettider, biljetter och hur man tar sig från A till B (i teorin alltså, i praktiken får någon annan hjälpa till!)
    som är viktigt

    SvaraRadera
  4. Låter till att det blir en finfin sommar det. Jag har också svårt att gå runt/ligga och göra ingenting, men har blivit klokare de senaste åren på andras behov för just detta, men oj vad kan det vara lätt att glömma ibland..
    Trevlig sommar!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.