söndag 9 juni 2013

Lördagstema: Reklam

Reklam. Så jobbigt, så nödvändigt, så skrämmande. Så inspirerande!

Jag har ju jobbat i reklambranschen. Jag har har retuscherat läppstiftsnyansen på en röd mun, ostyrigt hår på landshövdingen, högröda hudtoner och lite annat som fotografen inte lyckades så bra med. 
Det var ett tag sedan och idag jobbar man säkert på ett helt annat sätt. Fotograferna har digitalkameror och bilder skickas trådlöst i cyberrymden, utan mellanled direkt till tryckpressen. Kanske.

Vi påverkas av reklam. En retuscherad bild blir ett ideal och vi vill se omöjliga ut, ha vackra hem, äta grön mat och åka i nytvättade, blanka bilar med en nytrimmad hund och glada barn i baksätet. Det är ett välkänt fenomen, men ändå händer det. Det måste vara våra spegelneuroner som spökar. Dom som gör att bebisar härmar ansiktsuttryck, dom som hjälper oss vid språkinlärning och dom som gör att vi gäspar ikapp på bussen. Vi vill härma, göra likadant! Det är mänskligt - inbyggt i våra kroppar.


Exempel. Jag ser en odlingbänk som skulle vara PERFEKT på altanen, DEN måste jag ha! Då blir det ordning och reda. Så funkar det nog hos dom allra flesta, men några kanske bygger sin odlingslåda, eller hittar en billigare någon annanstans. Reklamen är ändå lyckad, behovet är skapat och marknad växer. Nästa gång kanske jag köper lådan i reklamen.


Egentligen tycker jag om reklam, men bara när den är sund! Något som skrämmer mej är den snedvridna verklighet som den ibland försöker skapa och riktad reklam som är möjlig nu när vi berättar om oss själva via olika sociala medier. (Tidigare fick man ju bara rabattkuponger i mataffären, som på något mysko sätt sammanföll med dom varor man handlat månaden före.)

Jag kan ibland vara rabiat och bojkotta en produkt för att den marknadsförs dåligt och oetiskt. För mej är det konsumentansvar, jag har lite makt. Precis på samma sätt som jag kontrollerar om bananerna är schysst odlade eller eller äpplena närproducerade. Ta till exempel Nestlé, som marknadsför bröstmjölksersättning i tredje världen. Typiskt dåligt. Finns det annat väljer jag det.

Här kommer en länk till en reklamfilm som jag gillar! http://youtu.be/ZONx4hAXkhU
(Lyckades inte bädda in den ikväll, jag är nog bara trött - och så använder jag paddan.)

3 kommentarer:

  1. Vilken fin reklamsnutt! Och det är pappa som suttit uppe hela natten och sytt.

    Jag tycker att Sverige har (haft?) riktigt bra reklammakare, särskilt reklamfilm. Det sägs bero på att vi under lång tid hade hög levnadsstandard men ingen reklam-TV. Därför fanns feta reklamkonton som satsades på reklamfilm för biografer och det gällde att göra dem så lockande att publiken inte ville missa reklamen. Det finns väl fortfarande ett arv att förvalta från den tiden och det dyker upp finurliga och intelligenta reklamkampanjer allt som oftast. Men också korkade, eller värre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Det visste jag inte, men jag minns när man kom extra tidigt till biografen för att inte missa reklamen. "Den är ljusågod" tex. (Chokladreklam med Ulf Larsson)

      Radera
  2. Jag är jättelättpåverkad av reklam. Tyvärr! Det kan vara något från Gina Tricot på TV som ser fint ut, eller någon rolig annons i dagstidningen. Jag får ofta ha-begär. Man är nog olika "lättköpt" och jag hör nog till de lättaste där. ;)
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.