lördag 20 april 2013

Lördagstema: Spår

I torsdags var det klippt! Då hade spåren mellan Uppsala och Knivsta definitivt hamnat under vatten. Smältvatten och tjäle orsakar varje vår höga vattenflöden, men i år är det värre än vanligt. Förutom alla pendlare, ska ju ordinarie trafik passera på den sträckans ynka två spår och självklart blev det störningar i trafiken.


Faktum är att sträckan är den mest lönsamma i hela Sverige och Uppsala den näst största järnvägsorten (efter Stockholm), sett till antalet passagerare. Men ska man prata om lönsamma vägar i allmänhet, finns det faktiskt bara en enda - och det är cykelvägen!

Under andra hälften av 1800-talet började vi lägga spår i Sverige. Självklart en fördel för orterna som fick järnväg och staten finansierade dom viktigaste sträckorna, framför allt i norra Sverige. I södra Sverige blev det lite mer hejsvejs, eftersom det var dyrt att lägga spåren rakt och på jämn nivå. Spåren blev krokiga och backiga. Många av dom krokiga spåren är utbytta, men eftersom tågen åkte sakta var det inte så noga tidigare. Nu vill man brassa på lite snabbare utan att passagerarna trillar omkull, så när X2000 infördes löste man dom snabba kurvtagningarna med en aktiv korglutning. Något som åtminstone jag istället blir åksjuk av.


På några ställen lade man smalspår för att dra ner på kostnaderna. Det är därför vi har så många övergivna banvallar och trevliga museijärnvägar idag, eftersom dom inte dög i längden. Just spårbredden har annars orsakat ganska mycket trubbel inom EU, där ju allt måste standardiseras och lösas gemensamt. Ryssland, Finland och Spanien har bredare spår och vid dom flesta gränser byter man tåg och lastar om, men i Haparanda provade man med en spårviddsväxlare. Osäkert om den fortfarande är i bruk, men den ska i alla fall ha fungerat. Spanjorerna jobbar på att byta spårbredden, för att matcha grannländerna. Det måste vara dyrt för fattiga Spanien.
På ett 891 mm brett spår (exakt 3 svenska gamla fot) åkte för sista gången ett tåg 1977 på en sträcka som man ibland pratar om att åter öppna för trafik. Missa inte bonusmaterialet i slutet. Jag började nästan gråta.


Tyvärr bor det inte så mycket mer folk utmed sträckan idag, men visst är det underbart när speakern rabblar namnen på alla boende i husen?

Nu ska jag i alla fall åka raka spåret in till Uppsala och titta på den historiskt översvämmade Fyrisån, som rinner genom centrum. Om en dryg vecka ska stiliga (stolliga, ville jag skriva men blev autokorrigerad här)studenter forsa nedför ån på diverse egenhändigt ihopknåpade flytetyg. Som inte alltid flyter.

11 kommentarer:

  1. Intressant, jösses så snårigt med alla spår!

    Men vad konstigt med översvämningarna. Det har ju varit inte bara en ovanligt kall utan också torr vår. Och den där snön verkar ju ha lufttorkat bort, på något sätt. OK, det regnade lite häromdagen, men inte på översvämningsvis, trodde jag. Tills jag råkade ut för en evighetslång umleitung på väg till Horndal i går. Pga översvämmad och avstängd väg.

    Jag kom inte så långt på Rimbobanan heller, men det beror på min sega uppkoppling. Får titta på det när jag är tillbaka i stan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Forsränningen är nästan varje år hotat av inställning på grund av översvämmning, men i år undrar jag om vet verkligen kommer bli någon start. Knappt en gummianka kan pressa sin in under broarna!

      Radera
  2. Rimbobanan var fin! Och härligt med all upprepning:)
    Läste på nyheterna om översvämningen i Uppsala, såg bilder och tror som du att inte ens en anka kan pressa sig in under broarna....men det kanske rinner undan och så småningom finns inte ett spår kvar av allt översvämningsvatten...försöker bara vara rolig, men det går inget vidare. Inte mitt spår idag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju rätt också! Snart finns inte ett spår av vårens "katastrofer". Utom möjligen dom som rådjuren lämnar i tulpanrabatterna då ... För det räknar jag också till vårens katastrofer.

      Radera
  3. Gott om saabar var där med. På tal om nedläggning.

    Men vad var det för lok? Det var ju inte ånglok och inte ellok, men diesellok ryker väl också?
    Och längs banan var det telefontråd ... (också på tal om ned-läggning).

    SvaraRadera
  4. Spår av tider som flytt. Fantastiskt att återuppleva, med dagens teknik, den långsamma framfarten i skiftande natur.

    SvaraRadera
  5. Cecilia N, formellt är det en lokomotor. Det är ett slags lätt lok som mest används vid växling. Just den här drivs med diesel, förmodligen en lastbilsmotor.

    SvaraRadera
  6. Ja, jisses så mycket vatten! Här har en gång/viadukt under järnvägen i Skutskär blivit helt vattenfylld.
    Tzaziki vid ån i Uppsala var visst helt under vatten. Fy tusan... ändå har ju snösmältningen gått otroligt långsamt p g a kalla nätter hur länge som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den tunneln var med i lokalnyheterna. Jag tror det var 4,5 meter högre vattennivå än normalt!

      Radera
  7. Det var spår jag gillade. Älskar att åka tåg, även om man kan, som du skriver, bli lite sjuk av just snabbtågen. Att driva tågkommunikation verkar dock inte vara ett speciellt tacksamt jobb, med alla klagomål de får i media och generellt (både SJ och andra motsvarande, som DSB i Danmark), med rätta många gånger fast andra gånger är det kanske mer tveksamt.
    Hoppas de har fått / får styr på vattenmängderna hos er snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja åka tåg mer, men här i Mälardalen jobbar man inte precis på att göra det lättare för resenärerna och jag är lite för lat ...


      Radera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.