lördag 13 april 2013

Lördagstema: Betong

Familjen hade precis flyttat från Borlänge till Knivsta där vi fått en hyrestrea på 80 kvadratmeter, bara en kvadratmeter större än den lägenhet vi bott i tillsammans innan vi skaffat barn. Nu hade vi tre.

Tre barn, en student och en pendlare gjorde kassan skral och när julen närmade sig fick vi tänka kreativt. Mitt intresse för betong började då, 1998. Jag är ju en pysslande person och hade fått nys om att man kunde göra fina saker av betong. Betong är billigt.

Idecembermörker och kyla blandade jag betong i hinkar på balkongen. Jag hostade och snöt betongpulver hela kvällen. Smeten tog jag in i köket och hällde i formar som jag tejpat ihop innan av hård kartong. Sedan var det bara att vänta och hålla tummarna att betongsäcken hade lönat sig.

Det hade den.

Bilderna visar de ljusstakar som jag behöll själv. Jag tillverkade flera likadana set, plus en adventsstake med plats för fyra ljus och en jättebamsing till betongstake att ha på golvet, men dom har jag såklart inte kvar.







10 kommentarer:

  1. Spänningen är olidlig, Pysse! Och jag vill gå betonggjutarkurs hos dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! En betonggjutardag, men utomhus när det är varmt!

      Radera
  2. Jag med!:) Väntar på fortsättning och bilder!

    SvaraRadera
  3. Tänk vad man kan trolla fram av lite cementpulver!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag läst om betong och cement. För ett par dagar sedan var det stål och knivars skötsel. De vackra ljusstakarna har prytt hallen i flera år med varierande färg på ljusen, beroende på årstid. En höst gjorde jag rönnbärsmanschetter som passade väldigt fint till den gråa betongen. Just nu står ett pepparrotsblad i betong på byrån. Det var vackrare med kulörta glaskulor i fatet än, som det är nu, med husnycklarna. På rätt plats kan det mesta vara vackert även grå betong.

    SvaraRadera
  5. Som jag skrev i mitt inlägg är jag inte speciellt förtjust i betong, i synnerhet inte inomhus. Men jag ser nu att det kanske är dags att revidera den ståndpunkten. Dina ljusstakar är faktiskt helt OK (de som känner mig att understatements är ofta förekommande hos mig).Formen på dina ljusstakar harmonierar fint med materialet och ljusen ger en bra kontrast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! När dom var nya myllrade inte butikerna av smaklös betong. Jag har hunnit bli ganska mätt på vissa betonggrejjer som finns i handeln

      Radera
  6. Jag önskar att jag också var lite pysslig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pysslig är ett väldigt vitt begrepp, jag tror visst att du kan vara pysslig om du vill. Jag önskar att jag var lite mer realistisk, när det kommer till att välja pysselprojekt ...

      Radera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.