lördag 31 januari 2009

På weekendresa med familjen (bilder!)

Hurra, vi kom iväg till sist! Men det är inte lätt att få hela familjen att synka utgången genom dörren. Det var mycket lättare när barnen var små och jag efter att ha hämtat barnen på dagis, packade väskorna med vänsterhanden och stoppade nått i deras magar med högerhanden för att en halvtimme senare vara på väg för att hämta upp karlsloken på jobbet, innan vi fortsatte mot resmålet.

Till slut kom vi i alla fall iväg och bara en tandborste och en minneskortsläsare glömdes hemma och Moa upptäckte att inget tagit med hårtorken, som bara hon använder.

I Värnamo började magarna kurra och vi stannade på ett café, som fått cafépriser flera år i rad. Efter lite smarriga mackor for vi vidare mot Helsingborg. I bilen planerade vi middagarna med hjälp av White Guide och mobiltelefon (för bordsbokning).

Gry i sin nyvirkade mössa, fick citronmuffins!

Vi kom fram vid tre och incheckningen på vandrarhemmet startade fem, så vi tog en runda i centrum innan vi bestämde oss för att gå och äta två timmar tidigare än planerat. Mackorna hade ju redan sjunkit undan.

Barnen tyckte det var svårt att begripa menyerna på restaurangen, men efter lite översättning blev det tre entrecôte, en löksoppa, med extra vitlöksbröd och en musselsoppa på fänkål med pommes brevid. Mätta och nöjda tog vi en kaffe på maten, karlsloken kunde nämligen inte låta bli eftersom hotellet, som restaurangen hör till, är upphovet till hans favvokaffe Mollbergsblandning, som även en trave plyschdjur i barnens samlingar är uppkallade efter (mest Grys egentligen).

Du kan välja på sniglar eller löksoppa!

Efter mycket räknande i vandrarhemmets incheckning (fem pers av tre olika årgångar kan bli kompicerat, speciellt om dom även vill beställa fyra frukostar och köpa ett familjemedlemskap på samma gång!), har vi fått två trevliga rum med TV, dusch och toalett och gratis internetuppkoppling, det är väl lyxigt?! Barnen har fått bädda sina sängar och jag inser att dom visst inte gör det speciellt ofta hemma! Ibland behöver man byta perspektiv för få insikt! Ett ögonblicks panik uppstod när Grys necessär med stomiförband inte fanns i något av rummen, innan karlsoken redigt kollade igenom bilen och hittade den i kofferten.

I morgon serveras en frukostbuffé för alla utom Gry, hon får risgrynsgröt och glutenfri bakeoff minibaguett, som vi packat med själva. Sedan bär det av mot Louisiana för Mangautställning och allmänt konstgluttande.