onsdag 25 juni 2008

En lång utläggning om att träna strukturerat

Ja, vad ska man säga? Ut i spåret med träningsklockan programmerad för 5 minuters uppvärmning (gång/jogg), 12 minuters löpning, 2 minuters gång och så 11 minuters löpning igen. Inte så besvärligt tänkte jag, bara bra och moget med ett strukturerat träningsprogram. Min favoritrunda bland rötter och stenar är någonstans runt fem kilometer, när jag inte springer vilse. (Åh ja, det händer fortfarande!)
Igår siktade jag på elljusspåret, med sågspån i banan. Redan på den asfalterade vägen dit började jag jogga för att gå blev för långsamt. Ivrig! När klockan äntligen pep och jag skulle börja springa orkade jag bara hålla tempot i 8 minuter, sedan var jag framme vid elljusspåret och gjorde halt vid tavlan för att kolla vilken färg jag skulle följa. Jag lät de sista fyra minuterna passera medan jag hämtade andan. Sedan kom jag igång igen och sprang 5, gick 2, sprang 8, gick 5...
Jag är inte säker på vad som gick snett, men är är troliga orsaker:
  1. Jag gick ut för hårt och tog ut mig för snabbt. Detta SKA jag lära mig att inte göra om!
  2. Vägen är platt och tråkig, jag kan inte fokusera lika bra.
  3. Klockan stör mig, att jag hela tiden kollar när jag ska växla tempo.
Nu var det första gången någonsin som jag tränade efter ett pass på detta sätt och jag kanske inte ska dra allt för snabba slutsatser. Men en en sak är säker och det är att om jag börjat med ett lättare pass som jag orkat hade ju känslan varit bättre! Mina förväntningar var höga! Jag springer ju 35 minuter annars ...
Jag ska inte ge upp träningsschemat, jag har ett par alternativ:
  1. Prova ett lättare pass (nr. 1 inte nr.7!)
  2. Ta samma pass i mitt gamla spår. (Förmodligen springer jag långsammare där)

4 kommentarer:

  1. Hej Pysseliten!
    Lycka till med dina föresatser att träna strukturerat! Men glöm släta, raka, platta, vägar och stigar! Det ska det vara backar,stenar,rötter ojämnheter för utmaning och stimulans. Kram Molo

    SvaraRadera
  2. TACK för tips och recept. Jag var inne på ICAs sida och kollade men av någon anledning kändes det roligare att få receptet från Dig än från ICA. :-)

    SvaraRadera
  3. Kanske skulle det göra susen att gå dom första fem minuterna (uppvärmningen), ist för att jogga? Man kan ju gå snabbt. Jag vet, det känns segt att gå när man laddat för att springa och det spritter i benen. Men kanske skulle det funka bättre att göra så, långsiktigt? Lycka till nästa gång! :)

    SvaraRadera
  4. molo du har rätt, som vanligt ;)
    susanne jag förundras ibland över hur många gånger samma recept kan dyka upp på så många olika ställen, mitt eller ica's, bara det blir som du tänkt!
    lumumma Bra idé! Eller så tar jag cykeln till spåret :o

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.