måndag 25 februari 2008

Museirapport

Lotten's uppmaning rapporterar jag om några museer som vi har besökt. Det är ju sportlov och ett perfekt tillfälle för museibesök, om man inte är skidnörd, som jag! Resten av året kan jag vara museinörd.

Familjens absoluta favorit är Naturhistoriska riksmuseet med Cosmonova! Vi har hyfsat nära dit och det är stooort! Uppstoppade djur tillhör förvisso inte min favoritmuseigren, men även denna har faktiskt sin charm. Utställningarna om rymden och kroppen besöktes flera gånger, men är förmodligen utbytta mot annat nu. Gry satt som fastklistrad och tittade på filmen om gastroskopi, själv hade hon ju fått sova under denna trevliga undersökning.

Jag är löjligt förtjust i gamla slott. Det är säkert någon gammal barndoms prinsessdröm som fastnat i mig. Ett av dom roligaste som jag har besökt är Tjolöholms slott, men det är evigheter sedan, före barnens tid faktiskt! Det måste vi ändra på! Charmen med slott är kanske att det inte var ett museum från början, utan att det var (eller är) på riktigt.

Apropå inte museum, så är det ju kul att titta på hantverk av alla de slag. Som konst museum, fast på riktigt! Men ett framtidsprojekt är att få med familjen till Louisiana utanför Köpenhamn. Som ung au-pair i Hannover besökte jag Sprengel museum regelbundet, men dit är det för långt att dra med ungarna på ett sportlov. Närmare till hands är en lokal konstnär, som ibland bjuder in till vernissage, eller visar sina alster i botaniska trädgården. (Fast oftast pysslar barnen i konstnärens ateljé och tillverkar lajviga prylar och masker.)

Efter ett besök på IT-ceum önskade alla barnen ett PS2 med singstar av jultomten. I genren "prova på museum" finns även Tom Tit's Experiment, som är värt ett årskort om man inte bor för långt bort.

Man ska mata barn med kultur. Museum, teater, konsert eller vad det nu kan vara. Tänk när Moa satt i Dalhalla och dirigerade hela orkestern med armarna och lufttrumpetade med hela kroppen! Störtskönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.