tisdag 26 februari 2008

En nära-mitt-i-livet-rapport

Idag känner jag för en analys av hur det är att vara nära mitt i livet. Ingen vet ju med säkerhet när man verkligen är mitt i livet, men jag är åtminstone medelålders med mittemellan stora barn och ett schysst medelsvensson liv.
Äntligen, tycker jag om ganska många saker! Äntligen...
  • ...är barnen stora nog att klara sig på egen hand i många avseenden. Äta och klä på sig var ju et tag sedan, men nu kan dom även klara sig själva hemma en längre stund.
  • ...har jag hittat tillbaka till mina egna intressen och spenderar tid för mig själv. (Fast jag tycker inte om att vara ensam.)
  • ...är jag lugn med mig själv och inte bryr mig om håret grånar och ögonen sjunker in. Tänk att jag ryckte mina gråa hår när jag var 25! Trodde jag att jag skulle slippa då?
  • ...kan jag göra bort mig utan att egentligen bry mig, fast vid närmare eftertanke har det aldrig varit ett stort problem för mig.
  • ...klarar jag av att ha rutiner, utan att tycka att livet blir trist. Detta är en viktig punkt. Ett tecken på att jag har mognat.
  • ...har jag en ordentlig utbildning och inte behöver vara rädd för att bli uteliggare.

Jodå, det finns fördelar med att åldras! Jag tror egentligen inte på att man blir klokare, men man "taggar ner" och tar livet med ro på ett annat sätt. Vad tycker du?

3 kommentarer:

  1. Vilken bra lista. Klokt att refektera så emellanåt. Ska jag ta mig tusan också göra. :)

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte att om man tänker bra saker om att åldras blir det något positivt.

    SvaraRadera
  3. Ojoj, vad jag inser att jag har långt kvar. För det första har jag inte ens kommit så långt som att ens skaffa några barn. Kanske ligger inte bromsklossen framför mina föter som du vet...men ändå.
    Grånade hår har jag fel färg för att få tror jag, men andra skavanker, linjer och hängande skinn står jag allt och grämer mig över :o)
    Men jag kan villigt erkänna att jag gärna också skulle vilja ha ett Svenssonliv, ett liv jag riktigt aldrig kommer få, om jag inte byter ut min sjöman illa kvickt ... och det vill jag ju inte ;o)
    Kram!! //Malin

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.