tisdag 5 februari 2008

Konstiga uttryck

Barn som lär sig nya ord provar att använda dom i alla möjliga och omöjliga sammanhang, till alla vuxnas stora glädje, för det är ju såå sött!
Moa var (och är fortfarande) en ord-smakare av stort mått. Hon har flera gånger visat att innebörden av ett ord kan vara annat än vad vi vuxna menar.

Till exempel när jag i ett upprört tillstånd till min stora irritation ser att Moa (~3 år) lungt sätter sig och rullar med ögonen, hon tittar åt höger och åt vänster. Lååångt åt höger och sedan åt vänster igen, utan att vrida huvudet. Vad gööör barnet? Jag är ju irriterad! Så jag frågar, "Vad gör du Moa?"
Moa svarar, "Jag böjer ögonen!"

Jodå, jag hade givit order om något ögona böj! Och så var den irritationen som bortblåst!

1 kommentar:

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.