måndag 5 mars 2012

Funnet! Lösenordet, alltså.

I morse såg jag i TV4 ett repotage om Facebook. Detta förfärliga som har hänt oss och som förstör vår hälsa och sociala samvaro.

Facebookfakta från 2011: 500 miljoner användare, var 13:e människa. Motsvarande siffra för Sverige är ca. 4,2 miljoner användare, varannan Svensk! Runt 50% loggar in varje dag.

Enligt repotaget i TV4 (jag är inte sams med TV4 Play, därför blir det ingen länk, men repotaget sändes i Nyhetsmorgon med dagens datum) spenderar medelanvändaren i snitt en timma på facebook varje dag och var fjärde person säger sig må dåligt utan daglig inloggning. Det finns även en kategori som mår dåligt av att logga in på facebook. Det är människor med benägenhet att jämföra sig med andra och som upplever att deras liv blir sämre av facebook.

För många med mig är facebook som ett fikarum som tar ungefär lika mycket av min tid som en dagstidning. Några vill prata hela tiden och med alla, andra gör en snabbscanning av TV-tablån en gång i veckan.

Jag tror att internet i allmänhet med facebook i synnerhet förstorar och synliggör något som alltid har funnits bland oss. Det har alltid har funnist människor som undvikit fikarummet, för att slippa höra berättelser om fantastiska familjehelger eller exklusiva semesterresor.

I fikarummet sitter betraktaren och lyssnar, underhållaren och berättar historier och kvinnorna som gör varandra avundsjuka. Skillnaden är att ... ja, vad är skillnaden? Beroendet? Det är så uppenbart när man går in i fikarummet, men på facebook kan man smyga in i fred och ändå få vara med i gemenskapen.

Visst är det bra att man ökar medvetenheten om hur facebook påverkar oss! Jag har själv bestämt mig för att kontrollera mitt eget beroende, genom att strunta i facebook ett tag. Minst en vecka. Sedan kan jag väl få läsa min "dagstidning" i fred, eventuellt med en timer installerad.

Japp, nu är bloggen upplåst.

3 kommentarer:

  1. Lagom till kvinnodagen tittar jag in och hittar uppgraderingen av din blogg. Jag var ju väldigt konfunderad och misstänksam när jag gick med i fb. Kunde inte riktigt få kläm på vad man skulle använda forumet till och varför det hela tiden kom uppmaningar att bli vän med än den ene och den andre. Släppte in redan kända vänner och släktingar.
    Det passar mig väl.Jag styr efter mitt behov och tid. Det sociala i fikarummet kan vara väldigt avkopplande men också förödande. Helt beroende på om där finns lyssnande och generösat meddelsamma personer. Viktigt att få den avkoppling som passar.

    SvaraRadera
  2. Precis Molo, lagom dos är bästa receptet!

    SvaraRadera
  3. På Facebook är jag nog en gratisåkare, "free rider". Hittar många bra tips och länkar, men är dålig på att bidra.

    Bortsprungna lösenord är inte kul. Slurp säger det och bankomatkorten försvinner (försvann, för sist set hände mig är rätt länge sedan) Mobilen måste startas om och när den väl är avstängd kommer man på det där med lösenordet för att sätta på den igen. Attans! Men vad kul att din blogg är igång – välkommen åter!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.