måndag 17 januari 2011

Middagsfrid med 17 till bordet.

I helgen hade vi bjudit in grannar på middag. Vi blev 6 vuxna, 5 tonåringar och 6 barn mellan 2 och 7 år. Jag hade dukat för barnen vid ett lågt bord med små passande barnstolar runt. Jubel och succé! Barn klarar så mycket på egen hand. Ingen av tvååringarna vippade ut sina glas, ingen av fyraåringarna eller sjuåringarna heller. Vi vuxna satt i ena änden av matbordet och tonåringarna i den andra.

Middagen var god och trevlig och på vuxnas vis blev vi vuxna kvar vid våra platser -pratandes, medan barnen omgående drog iväg på upptåg i huset och tornåringarna precis nätt och jämt orkade halka över i en mjulkare sittgrupp i väntan på dessert. Vårt hus är roligt att springa i, man kan springa runt, runt och upp och ner i trappan. Om man är två år gammal är det kul att dra fram saker ur hyllor och droppa dom lite här och där där man hittar något nytt att dra fram. Ett spännande hus att leka i alltså!

Till slut ville någon rita. Rita! Äntligen någon som vill gör något stillsamt! Jag kutade ner i hobbyrummet och fiskade upp en trave blandade papper och fyra lådor med blandade pennor och kritor. Blandade. Ja, det fanns allt från tuschpennor avsedda för barn till kulspetspennor och spritpennor (för vuxna).

Ja, jag minns när mina barn var små och målade köksluckor och möbler hemma och mina föräldrars trappa när vi var borta. Hur kunde jag då glömma att man inte kan plocka fram pennor och kritor sådär okontrollerat? Dom här barnen stoppade ju allt i munnen! Jag hade i alla fall ställt undan "badrumsskåpet" med alla spännande tuber och flaskor i som vi har placerat i hallen sedan en dryg månad tillbaka. Det var ju bra!

3 kommentarer:

  1. Har ni några nya konstverk i huset nu?
    Kram Molo

    SvaraRadera
  2. Nix, men det gick hem gröna barn från festen.

    SvaraRadera
  3. Gröngölingar alltså

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.