tisdag 27 juli 2010

Jag öppnar skattkistan och visar innehållet!

Den här sommaren har vi äntligen tagit oss ner i dom undre lagren av sparade, samlade och hitsläpade pinaler som ska sorteras och städas undan alternativt, eller oftast, kastas! Några lådor kommer från mitt barndomshem.

Min mamma har sparat, samlat och släpat hem pinaler som hon nogrannt har sorterat och fortsatt spara! Ja, där skiljer vi oss åt, mamma och jag! Hon sparar och jag kastar, eller var det slösar? Jo, jag kanske slösar -med minnen ... Tur att jag har min mamma, som sparat några åt mig!


Lågstadiet Ulrika -76-79

Alla mina matteböcker, min engelskabok "Swich On" med Mike and Mary och alla triljarders med skrivhäften!


Stora K ...

... och lilla k på andra sidan. Högst upp i höger hörn har jag skrivit mitt namn, Ulrika. Jag kunde både läsa och skriva när jag började i skolan.

Min läsebok (som var tråkig) och "Vad var det jag läste?" , den fick jag ta fram när allt annat var klart, så jag brukade skynda mej att bli klar!

Tuppboken och Svanboken, Ordkunskap, Bokkunskap och Rättstavning.

Förrän, fastän, ännu, tyvärr, ända. Alltjämt, tvärtom, utmärkt, åtgärd, ändå. Vi drillades i rättstavning. I geografi, historia, multiplikationstabeller och allt annat också. Allt kunde tabuleras och ordnas. Mängdlära! I den här mängden passar alla fyrkanter in.

Jag älskade skolan, från dag ett. Min första termin gick jag i en liten skola med B-form. Det betyder att skolan var så liten, att det inte fanns tillräckligt med barn för en hel årskurs i en klass, så då gick flera årskurser i samma klass istället. Det gick bra och min mamma var fröken i klassen. Det gick också bra.

Sedan flyttade vi och jag började i en större skola med två parallellklasser. Jag och min bästis travade glatt iväg varje morgon och vi hade så roligt på vägen till skolan. Det var kanske en kilometer dit. När vi kom fram hade skolan oftast redan börjat och vi neg i dörren och bad om förlåtelse för att vi var sena. "Det gör inget, gå och sätt er på era platser!", sa fröken varje morgon. Så vi fortsatte att komma för sent, det gjorde ju inget ...

Tack mamma!

5 kommentarer:

  1. Fina minnen! Tack för att du sparade dom.
    "Ordkunskap" ser bekant ut. Jag hade nog den också.

    SvaraRadera
  2. Ingen katastrof att komma för sent! Men stackars mamman som varje morgon försökte tuta i vikten av att inte komma för sent. Samverkan skola- hemmet är komplicerat ibland.
    Kram Molo

    SvaraRadera
  3. Härligt med nostalgi ... Och så blir jag påmind om hur mkt jag/vi skulle behöva slänga. Jag älskar verkligen att slänga. Men saker med affektionsvärde har jag svårt att göra mig av med ... :)

    SvaraRadera
  4. Kul att se sina gamla skolböcker. Fast jag är också en sådan "slit-och-släng"-person så jag slänger hellre än sparar en massa..

    Jag tänkte fråga dig var man hittar jäskorgar till bröd. Vet att du är glad för att baka och jag har fastnat i surdegsträsket ;)
    Kram "Elsa"

    SvaraRadera
  5. Hej Elsa,
    jag har fått jäskorgarna från a Hus-modern.
    Jag har de billigare korgarna, de funkar fint, men mjölet sipprar ut genom springorna och köket blir dammigt.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.