torsdag 7 maj 2009

Har du missat kampanjen?

1962 startade Naturskyddsföreningen Håll naturen ren-kampanjen och i alla Svenskars medvetande präntades det in, att man inte får smutsa ner i naturen.

Logotypen symboliserar en granskog som speglar sig i en sjö, design Billy Good.

När jag var barn var jag med i först friluftsarna och sedan scouterna. Där fick jag lära mig att man inte får kasta skräp i naturen. En gång travade vi runt i skogarna och samlade in vad andra före oss hade lämnat kvar. Det blev fulla påsar och miljömedvetna barn, som resultat.

Det är min uppfattning, att ingen generation efter min kan har undgått att ta del av Håll Sverige Rent kampanjens efterdyningar! Jag har också svårt att tro att de generationer, som då var vuxna när dessa kampanjer startade, kan ha undgått budskapet.

Ett av livets mysterium.

För några veckor sedan stod fulla, gula säckar utmed E4:an i Stockholmstrakten och säkert utmed andra vägsträckor i Sverige också. Det är kampanjen Städa Sverige, som ser till att vi får rent och fint utmed vägarna.

Vad tror ni att det är i säckarna? Jag vet. Men jag vet inte hur det kommer sig att vägrenar, skogar, parker (se bild ovan), städer, gator, stränder och tusen andra ställen blir så fyllda med skräp av flera generationer med människor som fått inpräntat att man inte ska kasta skräp i naturen?

1 kommentar:

  1. Jag brukar också undra hur folk TÄNKER när dom slänger precis vad som helst precis var som helst. Nåt måste ha gått fel ngnstans ...

    Ha en skön helg! Kram, Josse.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.