torsdag 16 april 2009

Åksjuk


Idag förlade jag min arbetsdag till Göteborg, som om det var mitt val! Förresten, om man förlägger något är det väl borta? Jag var ju i och för sig borta hela dagen, utom de timmar då jag faktiskt var framme! Tur och retur tar resan med X2000 7 timmar! Ditresan gick bra, men på hemvägen blev jag rejält åksjuk! Jag blev alldeles kallsvettig och illamående, balanssinnet ur funktion och resan var allmänt jobbig.

Oturligt nog verkar jag ha anlag för åksjuka. Ibland känner jag en våg av illamående om en hiss har en viss typ av sugande inbromsning, vissa bilar har åksjukefjädring och efter en åktur i "tekoppen" blir jag sjuk i flera dagar! Jag har köat i kräkskön på en greklandsfärja (värsta åksjukan jag haft!) och sovit bort flera dager efter en åksjuketablett som jag tagit inför en båtresa till Storbritannien.

En gång gjorde vi ett fysikexperiment i en karusell där bord och två stolar stod placerade. Vi skulle rulla bollar över bordet, medan karusellen snurrade. Min kamrat, som hävdade att hon aldrig blev åksjuk, rusade ut mot toaletterna efter bara någon minut i karusellen. När min tur kom var jag orolig för hur det skulle gå, men jag fixade hela laborationen utan några problem! Tänk, det finns tillfällen som man kommer ihåg för att man inte kräktes!

6 kommentarer:

  1. Hihi, jag kommer ihåg kamraten, hon var mintgrön i ansiktet. Jag var inte alltför stöddig själv heller efter bollrullarexperimentet :o) Kram!

    SvaraRadera
  2. Fy sjutton för åksjuka! Just X2000 har jag också blivit illamående på. Tror det har ngt med lutningen att göra, eller hur det var...

    Du, den 26e har Tilde barnkalas som börjar vid 16, och passen på friskis börjar inte förrän då - inga på förmiddagen. :( Skit också. Kanske kan vi ta en rask promenad ist? Eller så. Kram.

    SvaraRadera
  3. Malin Ja, vi är kanske fler som minns den labben! :oD
    Josse Jaha, jag trodde det var den 25:e. Det betyder ju att vi kan komma förbi och fira Tilde den 26:e! Jag hänger gärna med på prommis på morgon/förmiddag!

    SvaraRadera
  4. Ulrika! Såhär är det: den 25e fyller tilde och då kommer tjocka släkten. Den 26e har tilde barnkalas för sina kompisar. Struligt värre. Förmiddagspromenad blir bra! Var? I Sturefors kanske?

    SvaraRadera
  5. Josse Om du hittar svaret i denna undangömda kommentarsruta: JA, Sturefors blir bra! Och vi lovar att inte komma på barnkalaset ;o) (Jag tyckte väl att det var nåt lurt med datumet!)

    SvaraRadera
  6. Första kvarten ut från Göteborg kan jag inte läsa eller datorisera med laptopen. Det är så kurvigt och X2000 kränger oroligt.

    *också åksjuk av mig*

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.