onsdag 25 februari 2009

Personlig effektivitet

Idag har jag gått en kurs i personlig effektivitet! Nu har jag fått femtielva anledningar till att känna mig stressad. Toppen! Jag är en oorganiserad, tidsoptimist som planerar dåligt och tar med jobbet hem och det är just sådant som är orsaken till stress! Saken är den att jag inte upplever att jag är stressad.

Hur som helst har jag fått ett antal handfasta tips om hur jag ska bli mer effektiv och däribland finns strukturering och planering som huvudingredienser!

På måndag ska jag röja skrivbordet på jobbet och organisera högarna enligt recept: In-korg, Bevaka-korg och Att göra-korg. Planeringen ska förfinas och jag ska ha dagscheckar och veckoavstämning. Jag ska multiplicera all tid jag planerar för något med pi och stänga av telefonen lite oftare och läsa mailen lite mer sällan. Det ska bli spännande att se om jag blir mer effektiv.

Bekräftelse får man när tidningen skriver om kommunens usla snöröjning dagarna efter att jag gnölat och gnällt i bloggen.

Om tjejmiddagen i Fagersta: Vi promenerade i det kalla snöiga Fagersta, bastade, lade mysko ansiktsmasker, drack mojito med bubbel i och hade det skönt! Sedan åt vi god gryta och drack vin tills huv'et snurrade och stöp i säng vid två-hugget!

Idag fick jag även lära mig att man ska skicka ett ärende per mail, men jag tillämpar inte den regeln för min blogg! Så det så!

3 kommentarer:

  1. Intressant med kursen! Fast det är ju tråkigt med kurser som talar om för en hur kass man är. ;) *skojar* Det gäller att vara jäkligt kritisk och ta det med en nypa salt. Tjejmiddagen i Fagersta låter ju rätt underbar!

    SvaraRadera
  2. Grymt med handfasta tips! Tack!
    Jag provar med endast "bevakakorgen",sätter mina kids där och bara bevakar.
    kanon ju! ;-)
    Hoppas dessa tips gör att du blir mindre stressad,de låter bra i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Du har fått en fotoutmaning i min blog. Take it or leave it. ;) Kram.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.