torsdag 3 juli 2008

Schack matt

I alla fall matt!

§ 5: Avslutat parti
5.1. a) Partiet är vunnet av den spelare som satt sin motståndare matt med ett regelrätt drag. Detta avslutar omedelbart partiet.

klartext: Det är jobbigt att söka jobb!

På lördag far familjen Pysseliten till Tyksland, som min Oma envisades med att säga. Närmare bestämt till Reutlingen för att besöka en svenska i Germanien. Jag har inte varit där tidigare, så för mig blir det nya områden att upptäcka, men den tyska atmosfären känner jag väl och det ska bli kul att träna på tyskan. Framför allt ska det bli roligt att träffa vår kompis!

Vi är ett helt gäng halvsvenskar som växte upp på 70-talet utan hemspråksundervisning. Det var omodernt eller rentav skadligt (trodde en del) att försöka lära barnen två språk då. Idag har man förstått hur viktigt det är att barn får en komplett språkutbildning och hur viktigt språket är för att man ska kunna lära sig och förstå andra saker som till exempel matematik.

Jag tror inte att jag tagit någon skada av att växa upp utan pappas språk, men jag inbillar mig att min svenska skulle vara bättre om jag talat tyska med pappa istället. En lite skojig sak är att det var först när jag träffade karlsloken som jag fick veta att min pappa har en brytning och att jag inte hör när en tysk bryter på svenska. Jag tror bara att personen kommer från Småland!

träning:
Dagens träningspass bestod av hårt trädgårdsarbete. Jag har grävt upp tre häckplantor (uhum, karlsloken fick hjälpa till med en) och anlagt en stenlagd plats för soptunnan där dom tidigare växte. Hädanefter kommer vi att få tunnan tömd varje gång sopbilen passerar!

3 kommentarer:

  1. Ha nu så jätteroligt och trevlig resa!

    SvaraRadera
  2. Vad gulligt (!) med soptunnan och stenläggningen! Ha det fantastiskt bra på er resa i Tyskland. Kram, Josse!

    SvaraRadera
  3. jag vill också ha en trädgård att pyssla i ;o) En vacker dag kanske det blir verklighet.
    Det ska bli så kul med besök!!
    Kram och välkomna!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.