onsdag 30 juli 2008

Intressanta böcker

Jag gillar att läsa böcker och den här sommaren har jag valt att hoppa över alla lättsamma deckare som jag annars slukar så här års. Antingen börjar jag bli gammal, eller så är det något annat fel som är galet. Jag vill bli berörd, engagerad eller få något i gengäld när jag läser, kunskap. Den senaste tiden har jag bara valt intressanta böcker! Här är mina bästa boktips i genren intressanta böcker:


Losing my Virginity av Richard Branson:
En autobiografi (självbiografi) av den globala företagare som startat alla Virgin bolag, Richard Branson. Alla känner väl till Virgin Records? Boken börjar när han som pojke försökte sig på julgransplantering och kalkonuppfödning för att på så sätt tjäna lite pengar. Han berättar om när han på 70-talet knallade in barfota och långhårig på banken för att ta ett stort lån. Han visar att allt är möjligt om man bara tror på sig själv och sin idé! Otroligt inspirerande och intressant!
I slutet av boken berättar han om sitt stora engagemang för miljön och världens orättvisor. Han visar hur lätt det är att göra en förändring när man har den position han har idag och han vill visa andra framgångsrika företagare att det är en skyldighet att ge tillbaka till världen vad man fått av den! Mycket insiktsfullt och klokt!


Där guld glimmar blått -forskare om den lilla nanorevolutionen, utgiven av Vetenskapsrådet:
Nästa bok är inte så storslagen, men den handlar om något som ligger mig varmt om hjärtat och som kommer att påverka hela vår livsstil och framtid. Tro mig, den här boken är superintressant!
Visste ni till exempel att om vi människor krympt i samma takt som våra elektronikkomponenter sedan 70-talet, skulle vi vara några mikrometer höga och flera miljoner av oss skulle få plats i samma hiss. Problem uppstår dock! Vi skulle inte kunna kommunicera, eftersom våra stämband skulle vara för korta och trumhinnor för små... Samma problem stöter forskarna på när de rör sig i nanovärlden, material får nya egenskaper när dom blir små!
Boken är sammanställd av flera vetenskapsjournalister efter intervjuer med flera framstående forskare inom nanoforskningen.


Den Hemlige kocken, det okända fusket med maten på din tallrik av Mats-Eric Nilsson:
Mitt tredje boktips är en bok jag inte har sträckläst utan snarare återkommer till. Men kapitlet i början om vaniljsockerframställning kunde jag inte sluta läsa. Författaren har gått till grunden med livsmedelsfusk, dess ursprung och hur det fungerar idag. Ruskigt smaskig och intressant bok! Jag gillar tabellen i slutet där alla E-nummer tabuleras med dess riktiga namn (vilka ofta är helt begripliga och till och med låter som ätligt) och hur farliga de är.


Kvinnan med de vackra händerna -och andra livshistorier av Hanne-Vibeke Holst:
Den här boken läser jag nu. Jag har längtat efter den här boken och hittade den på ICA's reabord häromdagen. Hanne-Vibeke Holst har träffat kvinnor från världens alla hörn och i den här boken dokumenterar hon deras levnadsöden. Hon vill lyfta fram starka kvinnor i olika kulturer och hur dom har förvärvat sin styrka. Kvinnors underläge kommer av deras obefintliga eller dåliga förhandlingsläge och ändå visar hon att man kan lyckas! Intressant!!

Har du läst en riktigt intressant bok är jag intresserad av att få tips! Jag vill även (tack vare Germanskans påminnelse) ha boktips på tysk litteratur av moderna författare, jag vill ju läsa på tyska innan språket fullständigt förtvinat i min hjärna!

7 kommentarer:

  1. Hmm Harry Potter på tyska känns plötsligt...inte speciellt...vuxet ;o)

    SvaraRadera
  2. Oh jo! NU kom jag ju på vad jag vill ha!!! Boktips på tyska! JAg vill ju läsa en modern tysk författare! Tack, det ska jag genast lägga till önskelistan där ALLA läser, hit hittar ju bara en exklusiv klick. ;)

    SvaraRadera
  3. Hej Pysseliten!
    Superintressanta ämnen! Vibeke-Holst kanske man, jag, kan få låna? Är lite avundsjuk på att jag inte kan sluka böcker som förut. Tiden finns ju numera som friherrinna. Idag ska det kanske heta frikvinninna? Kram från Molo

    SvaraRadera
  4. Tack för boktips - sådana kan minsann behövas. Jag ska försöka minnas några toppenböcker jag läst och tipsa. På tal om att läsa - idag har jag suttit hela förmiddagen ute och trädgården och gjort just det. Kram, Josse.

    SvaraRadera
  5. Åh! Du vann! Du vann julklappsköpet och intressanta böcker och mycket annat! :-) :-)

    Jag som trodde att det var FEL på mig som köpte julklappar i juli! Hi hi!

    Glad augusti önskar jag!

    SvaraRadera
  6. Nalle Puh:s klokbok- få bättre hälsa utan att anstränga dig. Jag hade helt ärligt inte så höga förväntningar på den boken. Men den sa så mycket självklarheter som man ofta glömmer. Den är helt klart värd att läsa!

    SvaraRadera
  7. Tack Lisa i skogen! Jag har just läst en lättsmält deckare (Liza Marklund och James Pattersson) och nu vill jag ha något nytt att bita i!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.