tisdag 10 juni 2008

En affär med ett suspekt bolag.

Ha! Familjen Pysseliten har planerat 5 dagar av sin semester. Vi är ju inte den planerande typen av familj, utan låter saker bero för att slutligen bara "slå till" liksom. Så nu har vi bokat en resa med ökända flygbolaget, som inte tar hand om sin personal och lurar folk att tro att man kan resa gratis. Nåväl, det är ju ganska intressant att ett sånt flygbolag faktiskt hållit sig i business så länge.

Så här går det till:
1. Välj destinationer och tid samt hur många som ska resa.
2. Fyll i alla personuppgifter och gör följande val, för VARJE person:


  • Vill du cheka in EN resväska (max 15 kg) MÅSTE du chekas in på flygplatsen av personal och summan blir 298:-
  • Reser du med endast handbagage (max 10 kg) kan du göra en on-line inchekning själv och behöver inte betala något alls.
  • OM någon annan i sällskapet, som du sambokat resan med måste cheka in en resväska, får ingen av de övriga cheka in on-line, utan måste betala 98:- för inchekningen på flygplatsen.
3. Fyll i om du har ett pass eller annan giltig fotolegitimation.
3 1/2. Vill du borda planet först? +98:-
4. Välj reseförsäkring eller ej, här finns en uppsjö av varianter! Men för de flesta ingår detta när man betalar med kort, eller i hemförsäkringen! Kan bli onödigt dyrt.
5. Fyll i adressuppgifter och godkänn alla detaljer runt resandet.
6. Betala.

Och nu blir det lite intressant! Nu tyckte åtminstone jag att bolaget haft chans att håva in tillräckligt med pengar. Men när jag ska välja vilken korttyp jag har (och kort är enda betalningsalternativet), så ändras totalsumman beroende på vilket kort jag väljer! Va? Ska inte kortbetalningar vara avgiftsfria? Spelar det roll om jag har Visa Elektron, Visa Debit eller vanligt Visa? På banken visste de inte vad skillnaden var när jag ringde och frågade, på Visas hemsida blev jag inte klok på vad skillnaden mellan korten var, de hänvisade mina frågor till min bank! Moment 22.

Nu har jag mailat banken med en fråga varför det ska kosta mig pengar att betala med mitt Visa kort. Jag skulle gärna vilja veta varför kortköpet blir dyrare ju fler biljetter jag beställer! Om företaget tar ut avgifter som de inte har till banken borde det väl ligga i bankens intresse att stoppa galenskapen. Eller??

Uppdaterat:
NU har jag varit på banken och fyllt i 2 blanketter. (Reklamations-typ)
Flygbolaget är stationerat i ett land där man får ta ut kortköpsavgifter från Visa kort. Jag bor i Sverige och betalar svensk moms, vilket borde betyda att köpet har skett i Sverige. Enligt ett avtal med banken är mitt kort avgiftsfritt när jag använder det i Sverige.
Nu ska det bli spännande att se vad som händer!
Jag hade banken på telefonen när jag genomförde mitt köp, eftersom jag inte förstod varför det skulle kosta mig pengar hade jag ringt upp dem. Jag blev varken avrådd från att använda kortet eller informerad om att det var otillåtet att ta ut avgifter för köp med Visa kort.
För den som undrar kan jag meddela att kortavgiften är lika stor som totala biljettkostnaden!

2 kommentarer:

  1. Energifylld Paprika á la Electra, med grönsakspumpad quinoa - låter ju helt sanslöst bra! Var det gott? Att det ska va så jobbigt bara för att man vill ut och resa lite ... :O God natt!

    SvaraRadera
  2. Japp, det var gott!
    Paprikan fyllde jag med köttfärs som jag hottade upp med lite burkskrap från senaste tacokvällen (salsor) och lite mosarella, quinoan blandade jag med persilja, basilika och smått skuren tomat! Och så blev det ett par nyskördade sparrisar till också förstås!

    Tja, om man vill resa superbilligt får man kanske ta att det blir lite extra besvär.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.