tisdag 29 april 2008

Valborg och ändå fest!

Måste du efter en lång arbetsdag på Valborg stressa hem och fixa fest för familj, vänner, grannar eller släkt? Då kommer här ett oslagbart tips på en dessert som har allt man kan önska, snabblagad, supergod, gluten- och laktosfri, hyfsat billig och nyttigare än cheescake! Receptet kommer från en gammal ICA Buffé (2002 nr.8).


Ingredienser till 4-6 personer:
4 päron, söt sort
4 dl socker
4 dl vatten
2 kanelstänger
12 kumquats (apelsiner som ser ut som vindruvor, äts som sådana också med skal och allt!)
1/2-1 röd chilifrukt

vispad grädde eller vaniljglass
Gör så här:
  1. Koka upp socker, vatten och kanelstänger i en lag.
  2. Tillsätt finstrimlad chili och halverad kumquats till lagen, koka ytterligare 5 minuter.
  3. Dela och kärna ur päronen och lägg ner i lagen, koka på svag värma tills päronen är mjuka (~10 min)

Servera päronen ljumma med lite av lagen (ös även på kumquats och chilli, det är gott!) och grädde eller glass!

Och så kollar vi väl in Grys fina groda som hon har fått till sin samling av min gulliga bror och hans ännu gulligare dotter!? Om jag har tur får jag låna den till planteringen vid ytterdörren, den skulle nog trivas mitt i grönskan där.

1 kommentar:

  1. Mwuaa så gott... Dom där små apelsinerna verkar intressanta! Söt groda också.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.