måndag 5 augusti 2013

Tele2 och jag har problem.

Jag bytte mitt Tele2abonnemang mot ett Teliaabonnemang alldeles nyligen och i samma veva ringde jag (eftersom jag på restande fot) och bad Tele2 att låsa upp min iPhone.
Det skulle ta tre dagar, vilket var perfekt för det skulle sammanfalla med att porteringen av mitt telefonnummer blev klart. Från och med första augusti skulle jag ha mitt nya abonnemang. Perfekt!

Den sista juli porterades mitt telefonnummer och glad i hågen satte jag i mitt nya SIM- kort för att synkronisera det med telefonen via iTunes. "Ogiltigt SIM-kort" var beskedet och synkroniseringen gick inte att göra. Jag avvaktar lite, tänkte jag.

När det heller inte fungerade att synka den första augusti ringde jag till Tele2, som meddelade att dom haft "lite problem" med att så många vill låsa upp sina telefoner just nu. Notera att detta är något som jag kunnat göra själv på nolltid om jag hade varit hemma och haft min dator tillgänglig, men som jag valde att låta Tele2 sköta då det ändå skulle ta lika lång tid som nummerporteringen. Hur som helst fick jag beskedet att det skulle ske tre dagar från i måndags, vilket i praktiken betydde att upplåsningen skulle ske under dagen den första augusti och att dom då även skulle skicka ett SMS till mej. 
"SMS? Till vilket nummer då? Det är ju porterat till Telia." Men då hade hon lagt på luren.
Oh well, jag testade att synkronisera mitt SIM-kort dagen därpå telefonen skulle ju vara upplåst nu. Men icke!

Jag ringde till Tele2's kundtjänst återigen (bara den är värd ett eget blogginlägg- jisses, vilket trögt maskineri) och fick den här gången veta att förseningen var mycket mer omfattande och att hon inte alls kunde ge någon tid för när det skulle komma att ske. Jag undrade om det inte hörde till att Tele2 meddelar sina berörda kunder när dom har problem med leveranserna. Hon hade inga svar själv, men ringde runt till "folk" medan jag hängde i luren och väntade. Inga besked, men hon beklagade och kunde bjuda på upplåsningsavgiften (350:-) och så kunde jag ju sätta kortet i en gammal telefon! "Vilken då? Min Samsung viktelefon med plats för ett mastodontstort SIM-kort", undrade jag.
Nä, det förstås insåg hon ju att det inte gick, men jag kunde ju köpa en billig telefon att sätta SIM-kortet från Telia i så länge. "Vi skickar ett SMS så fort den har blivit upplåst!" Grrr.  Jag sa (lite uppgivet) att jag inte tänkte köpa en ny telefon och att dom nog fick meddela mig när upplåsningen är klar på något annat sätt. Jag blev lovad ett mail. 

Idag är det (kväll) den femte augusti, Telia har hunnit skicka ett påminnelsebrev om att dom har ett telefonnummer reserverat för mej som jag inte har börjat utnyttja. Det är en maxtid på en månad för nummerreservationer. Och Tele2 har inte skickat mail.

Uppdatering (6/8):
Jag var i stan på förmiddagen och passade på att slinka in på en Tele2-butik för att fråga om min telefon kanske var upplåst utan att ett mail skickats. Men i butiken kunde jag inte få hjälp för det är Tele2's kundtjänst för privatpersoner, som håller i telefonupplåsningarna och i butiken hade man inte tillträde alls till det systemet. Det borde jag kanske ha fattat, eftersom jag när jag sade upp abonnemanget faktiskt själv fick ringa till kundtjänst från butiken för att beställa upplåsningen. Däremot hjälpte butiken mig så att kundtjänst skulle ringa till mej, så jag slapp telefonkön - och det var ju bra! Med det lilla undantaget att jag ju inte har någon telefon. Så kundtjänst fick numret till min mans mobil istället.
På kundtjänst sa dom att jag ringt igår, fast det var i fredags, och att upplåsningskoden för min telefon nu skulle vara skickad och att det skulle ta ytterligare några dagar innan jag kan använda telefonen. Jag behöver bara synkronisera den mot iTunes. Ivrig som jag är tänkte jag att synkningen skulle fungera direkt, men se det gjorde det inte. Nu får jag vänta i "några dagar" till innan jag vet om allt har funkat!
Förresten hade ett SMS skickats till mej, när upplåsningen var gjord. Killen i kundtjänst fick läsa det för mej, eftersom jag ju inte kan ta emot SMS. 

Uppdatering (6/8-på kvällen):
Efter mailkonversation med Lovisa på Tele2 fick jag tips om hur jag skulle få upplåsning och SIM-kort att fungera. Systemet hade hamnat i moment 22 med låst telefon och SIM kort som behövde aktiveras innan det fungerade. Jag fick helt enkelt låna Karlslokens SIM-kort för att uppdatera telefonen innan jag kunde aktivera mitt eget SIM-kort. Summa summarum, tid och åter tid som spenderats för detta och helt telefonlös i en vecka. Men nu funkar det!

5 kommentarer:

  1. Åh, så irriterande!!! Hur svårt kan det vara? Man flyger ju för tusan till månen nu för tiden. Hoppas att det löser sig snart! Är du fortfarande ledig alltså? Skönt! Själv är jag inne på 4:e jobbveckan nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, teknikens under är verkligen underlig! Jag hoppas också att jag får min telefon snart! Trots internet är telefonen alltid snabbare!

      Radera
  2. Hej,

    Det var tråkigt att läsa att du inte fått din telefon upplåst ännu. Det stämmer att vi har förseningar när det gäller upplåsningar av iPhone.

    Jag tar gärna en titt på hur det går med upplåsningen och kan även hålla en bevakning åt dig för att ge besked när det åtgärdas.

    Maila mig kunduppgifter så som telefonnummer och personnummer till mailadressen nedan. Jag kan även svara på andra frågor eller funderingar.

    Med vänliga hälsningar
    Lovisa Forslund, Tele2

    lovisa.forslund@tele2.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lovisa, jag har mailat till dej!

      Radera
  3. Åååååh! Så frustrerande och tyvärr inte alls ovanligt med megatrassel så snart man ska byta abonnemang. Håll ut, säger jag bara. Hoppas allt löser sig innan ditt Telianummer hinner avlida!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.