lördag 22 juni 2013

Lördagstema: Midsommar

Jag är ingen midsommarfirarfantast. Trots att vi bott i Dalarna och firat hela härligheten från A till Ö och trots att jag lärde mig dansa folkdans och uppträdde varje midsommar med danslaget, så känner jag inte direkt att jag måste fira på något speciellt sätt varje år. Ingen tradition har riktigt satt sig i mig, Därför gör vi varje år lite olika. Ibland ensamma hemma, varav vi en gång bjöd vi in en passerande bekant, som inte heller tänkte fira på något särskilt sätt. Där satt vi på altanen, Karlsloken jag och bekanten. Barnen hade egna aktiviteter. Vi hade hur trevligt som helst, grillade och babblade långt in på natten. Ibland bjuder vi in alla vi känner och bullar upp med blommor, stång, dans, sill, tipspromenad, jordgubbstårta och hela härligheten, men oftast blir det något mittemellan.
För två år sedan åkte vi till Italien och vandrade runt i ett stekhett Pompeji på midsommarafton. I år var ett mittemellanår, som man kan läsa i gårdagens inlägg.
Bilder nedan från en midsommar i Björkeberg. Ganska typiskt midsommarväder med lite regn och kyla. Ändå blev det midsommarstång, dans och kransar till barnen!

Glad Midsommar!
-Jag seeeer inget! 

7 kommentarer:

  1. Härliga bilder som väcker glada minnen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror minsann att ni var där med!

      Radera
  2. härliga midsomriga bilder!

    Det där med att det får bli lite som det vill låter som våra jular. Stoppa plågsamma julförsök sade min mamma redan på 70-talet, när hon märkte hur vi försökte få ihop alldeles för mycket på för kort tid.

    Midsommaren råkar ju bo där vi är så här års, så det är bara att gå ner till bruksparken och delta så mycket eller lite man vill. Mycket praktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut mycket lättare att fira midsommar där det firas med besked! Krystade tillställningar klarar jag mig bra utan.

      Radera
  3. Vilka fina bilder på gulliga ungar! :) Även vi firade idyllisk midsommar hos farfar och kusiner vid en sjö i en skog - som varje år. Så skareva på midsommar. Kram!

    SvaraRadera
  4. Vi brukar ofta vara ute på resa på midsommarafton, så även i år. Annars är jag inte mycket för storfirande. Förra året firade vi med våra ungdomar, grannarna och deras ungdomar, dukade långbord och åt knytis-mat. Perfekt! Den enda fina dagen den sommaren tror jag, sedan blev det höst.

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder med midsommarfirande i regnkläder. Jag har alltid tänkt på midsommar som ganska kallt och regnigt, men kommer ihåg några alldeles underbara midsommaraftnar ute i skärgården med dans kring midsommarstången och dragspelsmusik.
    Kram

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.