torsdag 15 november 2012

Vad gör en arbetsplats trevlig?

Pigg och glad. Sådan är jag oftast. Jag trivs nästan alltid och deppar sällan ihop. Generellt mer positiv än negativ alltså. I våras blev jag utvald att delta i en intervjubaserad studie om varför man trivs på jobbet. Vad gör en arbetsplats trvisam att vara på. Undersökningen gjordes på ett antal större företag och jag vill minnas att intervjun var ganska djuplodande. Trevlig, i alla fall. Jag kunde rada upp massor med orsaker att trivas på jobbet. Jag gör ju det! Trivs alltså.
Imorgon ska jag på en uppföljande workshop i ämnet. Alla som har intervjuats ska få träffas och utbyta erfarenheter. Förhoppningsvis kommer vi lära oss något om hur man gör en arbetsplats attraktiv och trivsam för att kunna ta med och sprida på våra arbetsplatser.
Nu är det så att jag efter intervjutillfället hamnade på en ny avdelning, där vi alla jobbar och kämpar med vår plats i organisationen. Självförtroendet i gruppen är lågt - och vi otrivs med det. Jag kan räkna upp hundra saker, som gör en arbetsplats otrivsam, men det har det redan forskats om tidigare. Inte alls lika mycket om vad som gör en arbetsplats bra.
Det ska bli spännande att få ta del av studien, få komma in i tankebanorna igen och kanske bli lite boostad med positivt tänk.  Bara förväntningarna inför morgondagen gör att (arbets)livet känns lite lättare och lite roligare och jag kan konstatera att det är lättare att veta vad som gör en arbetsplats trevlig när den ÄR trevlig.

6 kommentarer:

  1. Jag skulle kunna tänka mig att du är en faktor som gör arbetsplatsen trivsam. Kan det vara en av anledningarna att du hamnade där du är nu? Med ett uppdrag?

    SvaraRadera
  2. Jag vet faktiskt inte hur urvalet gjordes, kanske slumpen fick avgöra. Hur som helst var dagen givande och intressant och jag är helt säker på att inställningen till jobbet bidrar till trivsel!

    SvaraRadera
  3. Jag vill se Ulrika blogga! ;))

    Du, nu finns bilderna från vår soliga dag på marknaden i Billa i min blogg!

    KRAM - hoppas ni haft en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.