lördag 27 oktober 2012

AH! Tänk om det inte fanns några krig!

Tänk om det aldrig hade utspelats några krig. Historien bestod bara av regentlängder och kungars dödsdagar. Geografin hade varit utan landsgränser, alla hade tillhört samma lyckliga klan. Eller? 

Det finns väl inget bra med krig? Det är förödande på alla sätt! En ekonomisk kris är också förödande och sätter sina spår. Självklart är det inte bra när människor förlorar sina jobb, men tvånget att spara tvingar faktiskt också fram bra saker. Vi har som exempel en samåkningsportal på jobbet. Samåka är inte bara ekonomiskt, det är miljövänligt också.
När vi var i New York, på det stora hangarfartyget Iterpid, som tjänstgjorde under 2:a världskriget fick jag syn på en intressant affisch. Kriget tvingade fram ny arbetskraft. Alla behövdes för att vinna kriget. Jag kan inte sluta tänka på vad som hänt om vi inte haft krig. 

Kvinnor hade inte kommit ut på arbetsmarknaden?

Picasso hade inte målat Guernica.

Bohr hade kanske inte flytt och förenat sig med Manhattanprojektet som utvecklade atombomben, utan fortsatt med annan forskning. Ingen hade uppfunnit kevlar. Hade vi flugit? Konserver ....
Min farfar hade överlevt sin 29-årsdag och fått se sin son. Min farmor hade älskat sin syster. Familjer hade levt tillsammans. 
Det finns en hel genre inom litteraturen för den här typen av spekulationer. Jag måste nog läsa en bok.

2 kommentarer:

  1. Mycket spännande genre, kontrafaktisk historieskrivning. "Om inte" eller "tänk om". Gäller världshistorien såväl om den egna personliga. Fast då blir man väl galen om man börjar funder på hur det hade blivit om man inte...

    SvaraRadera
  2. Det viktiga är kanske att reflektera över valen man gör och att tänka om när man väljer fel. Ibland fantiserar jag hur livet skulle vara om jag tog andra beslut. Om jag inte gjort det skulle jag väl aldrig kommit på idén att börja plugga när jag var 25 år. Mitt bästa beslut någonsin! (Undantaget några andra som gäller familjen dårå)

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.