söndag 30 november 2008

I en kåk lagar man käk i ett kök!

Idag har jag lagat mat! Det hör ju inte till vanligheterna om man ska vara petnoga. Jag hör inte till supermorsakategorin som svänger ihop kvällsmaten med vänsterhanden medan jag hjälper barnen med läxorna och kollar igenom postskörden på samma gång! Jag måste ha 100% fokus på matlagningen och får ångest och ågren om innehållet i kylen inte passar ihop med något recept som jag känner till. Däremot tycker jag att det är roligt att vara i köket och fixa!

Imorgon ska vi ha alternativt julbord på jobbet, vilket betyder att allt är som vanligt men julskinkan, sillen, prinskorvarna och allt vad det nu brukar finnas är utbytt mot grillat kött och firre, sallader i plural och äppelkaka till dessert! Jag och fyra kollegor fixar. (Nä, det var inte självvalt!) Jag åtog mig med en gång att sköta underhållningen i förhoppning att slippa laga mat! Till sist åkte jag ändå dit på att göra sallad. Tur att det bara blev sallad och inte kött eller efterrätt eller sås! Sallad är roligt och det går att sno ihop en utan recept, jag vågar ta ut svängarna och testa helt enkelt! Det kan inte bli så fel.

Isbergssallad, solrosskott, soltorkad tomat, feta ost, vindruvor, rostade pumpafrön, ... (jag tror att det är pressad citron över) ... fredagsgott!

Till kollegorna har jag marinerat morötter (persilja, vitlök och annat jox!) och fixat en vanlig tomatsallad med rödlök, feta ost, oliver och basilika! Och så har jag satt ett par plåtar med källarfrallor som jag smaksatt med valnötter. Det blir väl bra?

2 kommentarer:

  1. Jag vill definitivt komma! Jävvlar så gott med alla smaker, marinerade morötter...... Mmmmm.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.