lördag 18 oktober 2008

Billiga mattor till kvalitéts pris!

Ibland reagerar till och med min språkligt bakvända hjärna på roliga meningar, som inte är helt entydiga. Min absoluta favorit (från avigsidan) är skylttexten, funnen på en trottoarskylt :

Sex
Ostron och vin

Man måste ju genast fråga sig hur många ostron man får!
Hur som helst så såg jag meningen i rubriken på en mattförsäljares hemsida idag och kunde inte låta bli att småle, kvalitets pris, eller kvalitétspris som man kan förmoda att det menades, vad är det?

Följden av en språkligt bakvänd hjärna är att ord och meningar inte alltid hinner sorteras i rätt följd innan dom hoppar ur munnen på mig. Ibland irriterande, men för det mesta håller jag god min och låtsas som det regnar, det är ju ändå redan för sent ... och kunde jag göra något åt det hade jag ju inte sagt fel från början!

Orientering är inte heller min starka sida, jag tror ibland att min hjärna är spegelvänd. Igår kväll var jag chaufför hem efter oktoberfesten på jobbet och skulle bara ta omvägen via Uppsala för att släppa av en hög öl-glada kollegor. Tyvärr tarvades en tankning och efter att ha missat alla bra mackar utefter E4:an fick det bli Statoil vid Arlandastad. Efter fylld tank kom jag smidigt och snabbt ut på motorvägen igen, åt fel håll! Det var i alla fall inte värre än den gången då jag tog miste på E4:an och E18 och hamnade i Uppsala istället för Enköping! (Den gången skulle jag inte till Uppsala.) Misstaget tog förvisso bara 10 minuter att rätta till, men var nog så irriterande ändå.

2 kommentarer:

  1. Jo, min vän, jag vet att lokalsinne är din starka sida. Jag vet inte hur många gånger vi satt på Ångström och du pekade "mot stan" eller "mot Stockholm" :o) Men du är en pärla ändå, så vem bryr sig om Stockholm ligger söder eller norr om Uppsala!
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Särskrivningar är alltid kul! :)

    Att hamna på fel sida av Efyran är mindre kul. Då gäller det att ha bensin! Kram.

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.