torsdag 14 augusti 2008

Pappas mat

Jag har alltid brunnit för jämställdhet, rättvisa och lika behandling av alla! Men när det gäller jämställdhet mellan könen kommer jag aldrig att bli en rabiat rödstrumpa, som vill förtrycka alla män och ge igen för gammal ost. No, no, jämställdhet kräver att vi alla ändrar våra gamla invanda föreställningar, för även kvinnor har fördomar och lever ofta i tron att dom vet hur jämställdhet ska efterlevas!

I Sverige har vi kommit långt med jämstäldheten i våra hem. (Speciellt tydligt är det när man jämför hur det är i andra kulturer!) Män och kvinnor kan och får göra samma saker, har samma rättigheter och delar oftast ansvaret för hem och barn lika. Hur fördelningen sker är upp till var och en och har mestadels inget med jämställdhet att göra!! Här kommer en sak jag retar mig på, nämligen vanföreställningen att ett hem är mer jämställt där mannen lagar maten. Eller att mannen får så mycket cred då han fixar den. Hur i hela fridens dagar ska man komma vidare med sina fördomar om det fortfarande på 2000-talet är exotiskt med en man i köket?

Jag är uppväxt med en pappa som lagar mat, båda mina bröder är ruskigt duktiga i köket och karlsloken är min räddning från ett liv med skörbjugg.


Pappas mat: Rosmarinlamm med smörsky, Sparrispotatis, Kokta morötter med persilja, Varma körsbärstomater, Chévre på ugnsvarm squash.

Jag undrar när vi ska sluta dela in sysslor, hobbies, lekar, färger, klädesplagg, yrken, frisyrer, bilmodeller, ölsorter... som typiskt för det ena eller andra könet? Sluta genast!

Vad säger du till den lilla flickan? "Vilken fin klänning du har idag! " Och pojken? "Wow, har du din frontlastare med dig?" Höjer du på ögonbrynet om en man stickar eller om en tjej röker pipa? Har du också hört att kvinnor tycker om att skvallra och att det är typiskt manligt att lyssna okoncentrerat och svara fråvarande?
"Tjatigt! Har redan hört det!" Javisst, men vi gör det ändå. Alla, även jag och jag är så jäkla ledsen för det.

Varför jämställdhet? Varför begär jag mer? Jo, jag vet att det finns outnyttjade resurser i alla tjejer som inte väljer de traditionellt typiskt manliga sysslorna och yrkena och tvärtom. Jag förväntar mig många banbrytande innovationer den dagen det sker! Kvinnor och män har olika perspektiv på livet och kommer alltid att ha det, vi är ju inte lika. Hur ska världen kunna utvecklas om vi inte tar tillvara på dom resurserna?

3 kommentarer:

  1. Herregud så gott det ser ut och låter! Massa goda smaker...

    Jämställdhet är intressant. Jag kan tycka och reta mig på att obetalt arbete hemma (dvs hushållssysslor, ta hand om barn, organisera och samordna hemma/sociala relationer/släkt etc) värderas så lågt - just därför att det inte handlar om pengar. Svårt att förklara...

    Kram från supertrött Josse.

    SvaraRadera
  2. josefina Jag förstår precis, det är sådant som kvinnor ofta tar på sig för att det finns i vårt (allas) medvetande "att det ska vara så", men det är precis det som det inte behöver!! Men då måste vi samarbeta! Vi måste våga/kunna släppa taget och männen måste förstås förstå att sådant är viktigt och tar tid! Planering, hushållsarbete, barnvård, kontakter kommer då inte ske på "vårt sätt", men säkert inte sämre!

    SvaraRadera
  3. Bra tänkt! Jag har nog svårt att släppa kontrollen hemma. Då brukar jag tänka på att man, barn, hund etc var ensamma utan mig i drygt 2 månader då jag pluggade i sthlm (förutom helgerna dårå). Och dom klarade sig utmärkt - inklusive hushållsarbete, städning, skola, planering, allting. Hm ... !

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.