onsdag 9 april 2008

Jämrans tråkigt väder...

En dag som idag, när snön vräker ner och man hackar tänder bara vid tanken på att gå ut, behöver jag tänka på bra saker!

Jag tänker på min karlslok! Han är rätt bra faktiskt och idag tänker jag fundera lite över jämlikhet, jämställdhet och jämfotahopp!



Det har varit sånt surr på TV och radio om jämlikhet och jämställdhet idag, indirekt alltså. Imorse var det Clas Borgström och en sexarbetare i godmorgonsoffan och på eftermiddagen pratade Lotta Bromé med Alexander Bard i P4. Ämnena var helt andra, som "skärpta straff för sexköpare" och "pridefestivalens officiella låt". Men jag tänkte lite till ...

TV debatten blev lite konstig, för sexarbetaren representerade den grupp kvinnor som vill sälja sex, medan Clas Borgström vill skydda kvinnor som säljer sex mot sin vilja. Bra så, jag tycker verkligen att människohandel är vidrigt! MEN jag med mina begränsade kunskaper och alla fördomar fattade genast misstanke mot sexarbetaren när hon sa att det finns vetenskapliga belägg för att de flesta kvinnor säljer sex för att de själva vill. Jag vet verkligen ingenting om detta, jag har bara matats med information från media. Ändå tar jag genast ställning mot henne! Ruskigt, eller hur? Jämställd debatt?

Lotta och Alexander pratade om kyrkklockorna som tonar ut i den officiella pridefestivallåten, det sista steget till (åtminstone juridisk) jämlikhet för homosexuella, att få gifta sig i kyrkan.

Kyrkan igen, jag borde verkligen begära utträde ur kyrkan, för få saker retar mig så till vansinne som den fyrkantiga syn på människor som finns där! För ett par år sedan ringde radio ?? runt och "bokade tid" för barndop, det gick bra i 14 kyrkor, men när det stod klart att föräldrarna var av samma kön kunde endast 5 kyrkor ta emot dem! Skämmande, jag gör jämfotahopp av ilska!

Bra saker, var det! Min karlslok ... nä, han har inget med mina tanketurnéer att göra, han är min andra hälft bara, som tyckte att jag skulle uppdatera bloggen. Så nu har jag gjort det, osjälvständig som jag är.

2 kommentarer:

  1. Bra gjort av din karlslok att få dig uppdatera bloggen!

    Låt folk få gifta sig och döpa sina barn i kyrkan - oavsett kön. Lätt som en plätt. Varför ska allt krånglas till? Kan inte tänka mig att en eventuell Jesus skulle vilja att man gör skillnad på människors värde.

    Och där gick jag igång!

    SvaraRadera
  2. En skön helg önskar jag dig och er! Hoppas på vår och sol... Kram, Josse!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.