söndag 30 december 2007

Vägskäl

Såhär inför det nya året... man får 63900 träffar på ordet "vägskäl" med google! En hel del handlar om vägval i livet, vägsjäl, kanske man kan stava då?
Jag har funderat lite över vägval och vägskäl idag. Jag tror att jag åter står inför ett sådant.
Här kommer mina funderingar i kompaktformat:
  • Hur vet man när man är vid ett vägskäl? Hur vet man att man gör ett avgörande val? Jo, det är när man har en möjlighet att göra något annat än det man gör nu. Det är inte alltid som man uppfattar att man passerar ett vägskäl.
  • Det finns två typer av vägskäl. Dem man hamnar vid vare sig man vill eller inte. Man tvingas välja väg, ta ett beslut. Sedan finns det dem man skapar själv. Möjligheterna! Nya vägar!
  • Hur gör man sina val? Förmodligen mycket beroende på vad det gäller! Men tydligt är att man av någon anledning inte alltid väljer den lättaste vägen av en eller annan orsak. Det viktiga är att man är ärlig mot sig själv och inte låter sig påverkas till val man inte kan stå för.
  • Vad händer om man gör fel val? Tja, man blir en erfarenhet rikare. Förhoppningsvis inte olycklig! Man får se sig om efter "EXIT" eller return.

Ibland är valen många och ibland vet man inte vad man har för alternativ. Möjligheterna är som fiskar i en sjö. Och det finns många sjöar.... Man måste fiska för att se var det nappar bäst.

Nu blev vattnet för djupt! Jag kanske återkommer i ämnet när jag är tillbaka vid ytan.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag gillar vägskäl. Extra kul är det dom ggr man vågar välja en väg man inte gått förut. Hoppas du kommer fram till vart du vill gå! Och som sagt, man kan ju faktiskt vända om man ångrar sig - förhoppningsvis en erfarenhet rikare. Nu snöar det här! Kram, Josse!

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt med denna layout! Gillar det vita, avskalade. :)

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.