söndag 25 november 2007

Kulturer

Jag jobbar på en mångkulturell arbetsplats, det är en av dom saker jag värderar högst med den! Jag ser på min egen livsstil med nya ögon i möten med människor som är vana att leva på ett annat sätt.
En kille från Pakistan frågade mej varför vi inte bor med våra föräldrar. Han brukar tala med en äldre dam på bussen som kan engelska. Hon har så mycket att berätta, säger han. Sådant som hon kanske skulle berättat för sina barn, om dom inte bott så långt bort! Han förstår inte heller varför man alltid får frågan hur gammal man är, eller varför det står i tidningen när en äldre man gift sig med en mycket yngre kvinna. Eller omvänt! Har man "parallel minds" är det väl OK, tycker han.
Den här fina armringen är en gåva från vår Indiska kille, som varit hemma en månad. Jag föreställer mej att det i hans hemland glittrar och klirrar lite mer om kvinnorna. I presentpåsen fanns förutom detta en mängd tunna, glittriga armband och glitter att fästa i pannan, rökelse och indiska snacks!
I hans familj jobbar man som bäst med att hitta en lämplig man till hans syster. Jag kan inte påstå att jag tror att arrangerade giftermål är något för vår kultur, men jag kan förstå fördelar som finns med det systemt. Det är i alla fall vansinnigt spännande att fråga om just denna företeelse.
Boktips: Mandala av nobelpristagaren Pearl S.Buck (en kärlekssaga som utspelar sig i Indien)
Filmtips: Svart Katt Vit Katt regisserad av Emir Kusturica (en galet rolig film från Bosnien om bland annat ett arrangerat bröllop)

3 kommentarer:

  1. Vilket otroligt vackert armband! Och så skönt det låter att inte alltid fråga om ålder. Vi är verkligen åldersfixerade i västvärlden. Spelar roll gummiboll liksom. :)

    SvaraRadera
  2. Hej Kulturpyssling!
    Läcker armring! Jag har också en present från en indisk arbetskamrat.
    En sidenschal som nu är 45 år gammal.
    Nej, ålder har ingen betydelse. Om man inte är ost vill säga.Krtam Molo

    SvaraRadera
  3. Du blev paket nummer två! Vad kul! Maila mig Din adress så kommer ett paket inom ett år. :-) Tjoho! Och glöm inte bort: Pay it forward! :-)

    PS! Snygg armring! Verkligen! DS!

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.