torsdag 20 september 2007

Dator



Idag sitter barnen vid datorerna jämt! Men vad gör dom?

Jag försöker hänga med ibland, men blir snabbt matt av tempot. Dom är riktigt duktiga och hanterar internet, html, Photoshop som ingenting. Youtube och msn är alltid igång och allt hanteras parallellt.

När Photoshop introducerades på mitt jobb i början på 90-talet, var jag på 2-dagars kurs för att lära mej. Den versionen finns förstås inte längre, men när jag jämför med alla verktyg som finns idag inser jag att den kursen skulle behöva vara en vecka för att hinna gå igenom allting.

Barnen lär sig snabbt och dom är mycket kreativa,när det gäler användningsområden!

När M (då 9-10 år) spelade The Sims för första gången kläckte hon vid middagen ur sig att "det var jätte-jobbigt att ha tre barn", insikten att hon är ett av tre kom staxt efteråt!

Jag tycker dator användandet är utvecklande, men hos oss har vi tidbegränsand, schemalagd datortid.

1 kommentar:

  1. Intressant med en inblick i (snart)tonåringars datorvardag. Vi lär väl komma dit en vacker dag också. Med T menar jag. :)

    SvaraRadera

Här är ditt utrymme att skriva, tycka och kommentera! Gör det.